مدیریت اطلاعات استخراج داده ها در مقالات مروری(جلسه چهل و هفتم)

مدیریت اطلاعات دراستخراج داده های مقالات مروری
مدیریت اطلاعات دراستخراج داده های مقالات مروری

با جلسه چهل و هشتم از فصل دوم در فصل دوم سری آموزش‌های مقالات مروری در خدمت شما علاقمندان به این حوزه هستیم. در این مجموعه آموزش‌ها کارشناسان تیم کارت نگارش مقاله مروری با رویکرد سیستماتیک را به طور علمی به شما آموزش خواهند داد. در واقعا آنچه که واقعا برای نگارش مقالات مروری نیاز دارید در این آموزش ارائه خواهد شد.

در جلسه گذشته استخراج داده‌ ها در مقالات مروری سیستماتیک مورد بررسی قرار گرفت. در این جلسه در سایت کارت پروژه در خصوص مدیریت اطلاعات استخراج داده ها در مقالات مروری مباحثی خدمتتان ارائه خواهد شد.

چگونگی مدیریت اطلاعات استخراج داده ها در مقالات مروری

نکته‌ی بعدی در ارتباط با استخراج داده‌ها مدیریت اطلاعاتی است که ما استخراج می‌کنیم. اطلاعاتی که ما استخراج می‌کنیم، در طی فرایند استخراج داده‌ها بسیار متنوع و متعدد خواهد بود. ممکن است با مطالعه‌ی همه‌ی مقالات و همه‌ی آثار ما به مجموعه‌ی انبوهی از اطلاعات دسترسی پیدا کنیم که البته ابتدا باید آنها را سازمان‌دهی کنیم و بعد هم مدیریت کنیم. اگر مدیریت درستی نسبت به اطلاعاتی که به دست آوردیم، نداشته باشیم، با از دست دادن اطلاعات، گم شدن آن اطلاعات و نهایتاً با افت کیفی کار مواجه خواهیم شد. بنابراین بحث مدیریت اطلاعات استخراج شده از اهمیت برخوردار است. ما باید همه‌ی اطلاعات را استخراج کنیم و اطلاعات استخراج شده را هم سازمان‌دهی و هم مدیریت کنیم.

به چند نکته نیز در اینجا در جهت مدیریت اطلاعات اشاره می‌کنیم.

  • پوشه‌بندی فایل‌ها

یکی از راه‌ها‌ این است که ما فایل‌هایی را ایجاد کنیم و در این فایل‌ها پوشه‌بندی‌هایی باشد و نهایتاً اطلاعاتی که استخراج می‌کنیم را در این فایل‌ها قرار می‌دهیم. این فایل‌ها می‌توانند فایل‌های پی‌دی‌اف، ورد، پاورپوینت، فایل‌هایی باشند که از اینترنت دریافت کردیم، فایل‌های صوتی- تصویری همه را می‌توانیم نام‌گذاری کنیم، تاریخ‌گذاری کنیم و در پوشه‌هایی قرار دهیم.

حتی اطلاعاتی که استخراج می‌کنیم را اگر در قالب فایل‌هایی نگهداری می‌کنیم، بهتر است که در پوشه‌هایی مشخص کنیم تا دسترسی اطلاعاتی به آنها راحت باشد.

  • نام‌گذاری فایل‌ها‌

حتماً فایل‌ها را نام‌گذاری می‌کنیم. زیرا با یک نام‌گذاری می‌توانیم آنها را بهتر و راحت‌تر پیدا کنیم. بنابراین آنها را نام‌گذاری می‌کنیم.

  • تاریخ‌نویسی فایل‌ها

حتی تاریخ ذخیره کردن آنها را هم اضافه می‌کنیم. تاریخ‌نویسی فایل‌ها هم همان‌طور که گفتیم از اهمیت برخوردار است و کمک می‌کند که اطلاعات را بتوانیم راحت‌تر یا جست‌وجو کنیم یا پیدا کنیم.

  • نسخه پشتیبان از فایل‌ها (چاپی، ایمیل، گوگل درایو، تلفن همراه و …)

بهتر است که از فایل‌هایی که جست‌وجو می‌کنیم یا فایل‌هایی که استخراج می‌کنیم، نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنیم. نسخه‌ی پشتیبان یا Backup یعنی این‌که یا مقالات را یا بخش‌هایی که می‌خواهیم استخراج کنیم را چاپ کنیم و بخش‌هایی که مورد نیازمان است را بتوانیم ایمیل کنیم و حتی به خودمان ایمیل کنیم که بعداً از آن استفاده کنیم. از گوگل‌درایو استفاده کنیم به این معنا که محیط ذخیره‌ی اطلاعاتی برای خودمان از فایل‌هایمان داشته باشیم یا در موبایل‌هایمان یا در هر جای دیگر اطلاعات را ذخیره کنیم.

بنابراین نکته‌ی کلیدی این است که از فایل‌های که پیدا می‌کنیم یا از اطلاعاتی که استخراج می‌کنیم، حتماً نسخه‌ی پشتیبان برای استفاده‌های آینده تهیه کنیم.

  • ضبط‌های دیداری- شنیداری (عکس، فیلم، صدا)

در برخی از موارد بهتر است که ما از اطلاعاتی که استخراج می‌کنیم، ضبط‌های دیداری یا شنیداری تهیه کنیم. به این معنا که یا از آنها عکس و فیلم بگیریم یا صدایی را ذخیره کنیم یا صحبتی بر روی داده‌ها داشته باشیم.

پس ضبط اطلاعات استخراج شده به صورت دیداری و شنیداری هم از اهمیت برخوردار است.

  • نشانه‌گذاری سایت‌ها (Bookmarking)

یا یکی از کارهای دیگری که می‌توان انجام داد، نشانه‌گذاری سایت‌ها یا Bookmarking است. ممکن است ما با جست‌وجوی اینترنتی به انبوهی از وبسایت‌ها برسیم و نیازمند استفاده از آن وبسایت‌ها باشیم. بنابراین طبیعی است وقتی که تعداد وبسا‌یت‌ها افزایش پیدا می‌کند، دسترسی به آنها و پیدا کردن سایت‌هایی که قبلاً جست‌وجو کردیم، کار دشواری خواهد بود. ممکن است کلیدواژه‌هایی را که قبلاً استفاده کردیم فراموش کنیم یا آدرس سایت‌ها را فراموش کنیم یا به هر دلیلی سایت مورد نیازمان را نتوانیم از بین سایت‌های منتخب پیدا کنیم. بنابراین بهتر است که سایت‌ها را نشانه‌گذاری کنیم، آن‌ها را favourite کنیم و آدرس‌های آن را ثبت و ضبط کنیم.

  • نشانه‌گذاری پست‌های شبکه‌های اجتماعی

یا این‌که ما پست‌های شبکه‌های اجتماعی را نشانه‌گذاری کنیم. مثلاً در شبکه‌های اجتماعی و در نرم‌افزارهای اجتماعی می‌توانیم پست‌هایی که به درد ما می‌خورد یا آن اطلاعتی که در روز خاصی یا در محیط خاصی مانند اینستاگرام یا واتساپ بوده است، پست‌ها را نشانه‌گذاری کنیم یا مثلاً پین کنیم یا آنها را ذخیره‌ کنیم تا بعداً بتوانیم به آن پست مراجعه کنیم و اطلاعات را از دست ندهیم. بنابراین پست‌های شبکه‌های اجتماعی را هم می‌توانیم نشانه‌گذاری کنیم.

استخراج داده‌ها

نویسنده / نویسندگان

سال اجرا و انتشار
محل / کشورمحل / کشوری که تحقیق در آن صورت گرفته
نوع انتشارمقالات مجلات، فصلی از کتاب، رساله و پایان‌نامه‌های منتشر نشده، گزارش
ارجاعاتارجاع کامل شامل عنوان مجله، جلد، شماره صفحه
منابعجایی که در آن مرجع مشخص شده است (برای مثال: Social Science Index، جست‌وجوی دستی)
محیط

محیطی که تحقیق در آن انجام گرفته (برای مثال، مدرسه ابتدایی)

در اینجا می‌خواهیم ببینیم که ما چه اطلاعاتی را باید از مطالعاتی که انتخاب کردیم، استخراج کنیم. طبیعی است که باید نام نویسنده و نویسندگان آن مطالعه را در این قسمت وارد کنیم.

بسیار مهم است که در این قسمت نام نویسنده و نام نویسندگان را وارد کنیم تا بتوانیم راحت آنها را پیدا کنیم و بعداً در مقاله‌ی نهایی یا در اثر نهایی‌مان به آن استناد کنیم.

سال اجرا و انتشار: اگر سال اجرا و سال انتشار با هم متفاوت باشند، آن‌ها را در این قسمت قید می‌کنیم.

این‌که در چه محلی یا در چه کشوری مطالعه انجام شده است، از اهمیت برخوردار است. بنابراین بهتر است نام محل یا کشور را نیز در این قسمت وارد کنیم.

نوع انتشار و این‌که آیا مجله بوده است، آیا کتاب بوده است، رساله یا پایان‌نامه بوده است، گزارش بوده است یا هر چیز دیگری، وارد می‌کنیم.

ارجاعات: ارجاع کامل اطلاعات کتاب‌شناختی آن اثر اعم از اینکه عنوان مجله چه بوده است، چه جلدی بوده است و شماره‌ی صفحات آن مقاله را ذکر می‌گنیم. در این قسمت نکات مربوط به ارجاع را وارد می‌کنیم.

منابع: جایی که در آن مرجع مشخص شده است. این‌که ما این مرجع را در کجا پیدا کردیم، آیا آن را از وبسایت خاصی پیدا کردیم یا آن را دستی پیدا کردیم؟ ما می‌دانیم که در استناددهی می‌توانیم به وبسایت‌ها هم استناد بکنیم. بنابراین منابع دسترسی به آن اطلاعات یا آن مقالات اینجا وارد می‌شود.

محیط: این‌که محیط تحقیق چه بوده است، مثلاً آیا مدرسه ابتدای بوده است؟ آیا دانشگاه یا بیمارستان بوده است؟ هر کجا بوده است، وارد می‌شود.

انجام مقاله انگلیسی در سایت کارت پروژه توسط برترین ها برای مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری قابل انجام است.

هدف: هدف از مطالعه آن‌گونه که نویسندگان بیان کرده‌اند هم از اهمیت برخوردار است. هدف کارشان را هم می‌نویسند.

اهداف سنجش: اگر کارشان سنجشی بوده است، اهداف کارشان را هم وارد می‌کنند. پس همه‌ی اهداف سنجشی را که در بخش روش‌ها آمده است، وارد می‌کنیم.

طرح: طرح مطالعه یعنی آن تکنیک پژوهشی‌‌اش را آیا پیمایش بوده است، آیا آزمایش بوده است، دقیقاً از چه طرح‌ پژوهشی استفاده کردند، وارد می‌کنیم.

شرکت‌کنندگان یا جمعیت پژوهش: شرح مفصلی از جمعیت و شرکت‌کنندگان در مطالعه اعم از سن، جنسیت، قومیت، عوامل اقتصادی-اجتماعی، ویژگی‌های یادگیرنده را می‌دهیم و آن‌ها را وارد می‌کنیم.

مداخله: نوع مداخله‌ای که انجام شد و مداخله‌هایی که در طرح‌های مداخله‌ای و درمانی صورت گرفته را وارد می‌کنیم. این‌که آیا از روش خاصی برای مداخله استفاده شده است، از مداخله خاصی استفاده شده است، نوع درمان خاصی استفاده شده است، آیا برای مثال از داروی خاصی استفاده شده است، روان‌درمانی خاصی استفاده شده است، یا مشاهده خاصی صورت گرفته است، همه ثبت می‌شود.

کنترل: متغیرهای کنترل در طرح‌های مداخله و درمان هم وارد می‌شود. این‌که چه متغیرهایی را کنترل کردیم، آیا سن را کنترل کردیم، جنسیت را کنترل کردیم، آیا محیط را کنترل کردیم، آیا یک ویژگی بیوشیمیایی، هورمونی یا هر چیزی را کنترل کردیم، وارد می‌کنیم.

نتایج: نهایتاً نتایج آن‌گونه که نویسندگان گزارش کردند، همه نتایجی که حتی دربردارنده‌ی جدول‌ها و روایت‌ها باشد، در این قسمت وارد می‌شود.

هدفهدف از مطالعه، همان‌طور که نویسندگان بیان کرده‌اند
اهداف سنجشهمه اهداف سنجشی که نویسندگان در بخش روش‌ها بیان کرده‌اند.
طرحطرح و تکنیک پژوهشی به کار رفته (برای مثال، پیمایش، آزمایش و …)
شرکت‌کنندگان/ جمعیتشرح مفصلی از جمعیت و شرکت‌کنندگان در مطالعه (سن، جنسیت، قومیت، عوامل اقتصادی- اجتماعی، ویژگی‌های یادگیرنده)
مداخلهشرح مفصلی از مداخله در طرح‌های مداخله و درمانی
کنترلشرح مفصل متغیرهای کنترل در طرح‌های مداخله و درمانی
نتایج (همان‌طور که نویسندگان گزارش کرده‌اند)همه نتایج که دربردارنده جدول‌ها و روایت‌هاست

بنابراین در این دو جدولی که خدمت شما ارائه دادیم، ما این‌که چه اطلاعاتی را استخراج کنیم، به شکل بسیار خلاصه آوردیم. اما بسته به این‌که هدف شما چیست، نوع مطالعه‌ی شما چیست و این‌که شما در چه رشته‌ای پژوهش می‌کنید، تعیین می‌کند که اطلاعاتی که باید استخراج کنید، چه چیزهایی هستند. اما این دو جدول در حقیقت شرح مختصری است از این‌که شما چه اطلاعات حداقلی را می‌توانید استخراج کنید.

بنابراین استخراج داده‌ها اهمیت دارد. مستند کردن آنها، سازمان‌دهی و مدیریت داده‌هایی که استخراج می‌کنیم، از اهمیت بسیار فوق‌العاده‌ای برخوردار است چرا که در مراحل بعدی باید این داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنیم.

در این جلسه در خصوص مدیریت اطلاعات استخراج داده هادر مقالات مباحثی خدمتتان ارائه گردید.