در این مجموعه آموزشی با عنوان انجام مقاله در خدمت شما علاقه مندان به این حوزه هستیم.کارشناسان تیم کارت پروژه با جمع آوری اطلاعات در این زمینه برای علاقه مندان فرصتی را فراهم کردند تا دانشجویان و… بتوانند بصورت کامل این مبحث را فراگیرند.با ادامه آموزشها در خصوص عنوان مقاله با ما همراه باشید.
یکی از مهم ترین بخش های مقاله، نگارش صفحه عنوان مقاله است که باید یک سری ویژگی ها را داشته باشد.
ویژگی های صفحه عنوان مقاله
صفحه عنوان مقاله به صورت کامل و دقیق که نمایانگر دقیق کار انجام شده باشد.
Running title با محدودیت تعداد character
اجتناب از نوشتن اسامی افرادی که نقشی در آن نداشتند و اعمال قوانین بازدارنده در این خصوص
از نظر اخلاقی و از نظر قانونی درست نیست که نام افرادی که نقشی در نوشتن مقاله یا در تحقیق شما نداشتند را بهعنوان نویسندگان مقاله ذکر کنید پس باید در نوشتن صفحه عنوان مقاله دقت کنید.
اخیراً قوانینی هم در نظر گرفته شده است که کمکم به مقالاتی که چنین افرادی اسامیشان در صفحه عنوان مقاله وجود دارد، ارزش و اعتبار کمتری قائل میشوند.
به عنوان مثال در آییننامه ارتقای جدیدی که در وزارت علوم مصوب شده و اعمال میشود، از اعضای هیئت علمی چند مقالهی مستقل میخواهند که در تعریفی که برای مستقل کردند این مفهوم گنجانده شده است که اسامی افرادی که واقعاً نقشی در این تحقیق ندارند، وارد تحقیق نشود. البته دقت بفرمایید لزومی ندارد که همهی افراد در نگارش مقاله نقش داشته باشند. ممکن است یک فردی در انجام آزمونهای مربوطه نقش داشته باشد، یک نفر در آنالیز دیتاها نقش داشته باشد و شخصی هم در نگارش مقاله نقش داشته باشد. ولی به هر حال در شروع تا پایان این پروسهی تحقیقاتی نقش قابل توجهی داشتند.
الزام نویسندگان بر عدم تغییر اسامی نویسندگان و ترتیب آنها در برخی مجلات
دقت بفرمایید برخی از مجلات نویسندگان را الزام میکنند که در حین پروسهی داوری تغییر اسامی صورت نگیرد. یعنی شما باید دقت کنید که اگر چهار نفر افرادی هستند که در این مقاله شرکت دارند و اسامیشان آمده است، اولا اسامی این افراد در حین پروسهی داوری حذف یا اضافه نخواهد شد و ثانیاً حتی ترتیب اینها تغییری نمیکند. بنابراین در ابتدای کار شما باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشید. حتی بعضی از ژورنالها را میبینیم که در ابتدای کار از شما تعهد میگیرند که شما متعهد شوید که نه اسامی را تغییر میدهید و نه ترتیبشان را تغییر میدهید.
قرار دادن نام دانشجو در ابتدای نامها و حذف آن در امتیازدهی اساتید
یکی از معضلاتی که گاهاً در دانشگاهها دیده می شود این است که بعضی از همکاران محترم اسامی خودشان را ابتدا قرار میدهند و اسامی دانشجو را بعد از نام خودشان قرار میدهند. با توجه به قوانین موجود وزارت علوم لزومی به این کار نیست.
برای اینکه طبق قانون وزارت علوم اگر نام دانشجو نفر اول باشد، اسم استاد راهنما نفر دوم باشد و اساتید مشاور و نام انجام دهندگان سایر پروسهی تحقیقاتی نفر بعدی باشد، در محاسبهی امتیاز نام دانشجو را به عنوان نفر اول حساب میکنند. برای امتیاز استاد راهنما اسم دانشجو حذف میشود و باز استاد راهنما هم به عنوان نفر اول حساب میشود.
به عبارتی در فرآیند امتیازدهی برای چنین مقالاتی دو تا امتیاز نفر اول وجود دارد. یکی برای دانشجویی که نفر اول است و دیگری استاد راهنمایی که نفر دوم است. بنابراین با چنین شرایطی لزومی ندارد که تغییری در اسامی داده شود و نام دانشجو در ترتیب دوم یا سوم قرار بگیرد. زیرا در کلیت امتیاز هیچ تفاوتی دیده نمیشود.
آدرس هر یک از نویسندگان (تعلق اداری نویسندگان)
پس از اینکه نام افراد را آوردیم، در خط بعدی آدرس هر یک از نویسندگان و یا به عبارتی تعلق اداری این نویسندهها را ذکر میکنیم. ما باید نشان دهیم که هر کدام از اینها چه تعلق اداری دارند و در ادامهی کار در خطوط بعدی تعلق اداری را میآوریم.
اگر موافق باشید یک مثال در قالب یک فرمت ورد آورده شود برای اینکه ببینید که تا اینجا کار را به چه صورت میتوانیم پیش ببریم. یعنی صفحه عنوان مقاله و Running Title را مینویسیم، اسامی را به صورت فرضی یادداشت میکنیم و بعد میخواهیم ببینیم که چگونه اینها را به آدرسشان لینک دهیم که مشخص شود که هر آدرس برای کدام یک از نویسندگان است.
میخواهیم به عنوان نمونه نحوهی نگارش Title page تا اینجای کار را بر روی فایل word به شما نشان دهیم.
آن چیزی که شما در قالب یک مقاله علمی در ژورنال و درگاه اینترنت مشاهده میکنید، با آن چیزی که شما در ابتدای کار سابمیت میکنید، متفاوت است. آن صفحهبندی و آن شکل و شمایلی که شما میبینید، بعد از صفحهآرایی ایجاد شده است که خود انتشارات انجام میدهد.
یعنی شما در ابتدای کار به این صورت مقاله را سابمیت نمیکنید. شما به صورت دیگری که در ادامه بررسی می شود، مقاله را در فایل ورد مینویسید، آپلود میکنید، سابمیت میکنید و در انتهای کار که مقاله پذیرفته شد، این به سمت انتشارات میرود و صفحهآرایی که در انتشارات وجود دارد، به این صورت صفحهآرایی آماده می شود.
فرض کنید که در مرحلهی شروع کارمان هستیم و میخواهیم Title page یک مقالهی علمی را بنویسیم.
فایل ورد را باز میکنیم، آن را با یک نام ذخیره میکنیم و سپس شروع به نگارش میکنیم. اولا باید دقت کنید که قلمی که عمدهی ژورنالها میخواهند، قلم Times New Roman و شماره قلم ۱۲ است.

بعد از اینکه سیستم را با این قلم تنظیم کردید، ابتدا عنوان مقاله را تایپ میکنید. مثلاً در اینجا عنوان مقاله Effect of temperature on the membrane processing of apple juice است.

در گام بعدی شما باید Running Title را یادداشت کنید. یعنی به خط بعدی میروید و در آن خط ابتدا مینویسید.

در اینجا بهترین شخصی که میتواند یک Running Title انتخاب کند، شما هستید. زیرا شما علم این موضوع را دارید. ولی بهصورت خلاصه یعنی یک عنوان که خلاصهتر از عنوان اصلی مقاله است را در اینجا یادداشت میکنیم. مثلاً temperature of membrane. این Running Title شما میشود.

ولی باید دقت بفرمایید که ژورنال به تعداد کاراکترهای Running Title حساسیت دارد. همیشه عنوان میکند که تعداد کاراکترهای Running Title نباید از یک حدی بیشتر باشد. در این مرحله میخواهیم با هم یاد بگیریم که چگونه بررسی کنیم که آیا این عنوانی که نوشتیم تعداد کاراکتر آن با تعدادی که ژورنال درخواست کرده است، متناسب است یا خیر. به این منظور Running Titleای که تایپ کردیم را انتخاب میکنیم و بعد از اینکه انتخاب کردیم، در بخش Review بخش Word Count را انتخاب میکنیم.

در اینجا دقیقاً نشان میدهد که متنی که به عنوان Running Title انتخاب کردیم، اولا سه لغت دارد، ثانیا تعداد کاراکترهای آن بدون احتساب Spaceها (فاصلهها) ۲۱ عدد و ثالثاً تعداد کاراکترهای آن با احتساب Spaceها ۲۳ عدد است.

سپس فرمت ژورنال را نگاه میکنیم مثلاً به عنوان مثال ژورنال گفته است که تعداد کاراکترهای Running Title با احتساب spaceها باید ۲۰ عدد باشد.
وقتی که اینجا نگاه میکنیم، میبینیم که خارج از استاندارد ژورنال است. پس باید آن را به نحوی اصلاح کنیم و مشکل را برطرف کنیم. زیرا اگر این کار را انجام ندهیم، در اینجای کار با مشکلی مواجه نمیشویم، ولی در حین سابمیت کردن مقاله و در یکی از مراحل آن دچار مشکل خواهیم شد که ارور میدهد و از ما میخواهد که برگردیم آن را اصلاح کنیم.

پس تا اینجا یاد گرفتیم که چگونه مشخص کنیم تعداد کاراکترهای Running Titleای که در نظر گرفتیم، به چه اندازه است و آیا مطابق با فرمت ژورنال است یا خیر.
بعد از اینکه Running Title را نوشتیم، حالا باید اسامی افراد را بنویسیم. به ترتیب اهمیت و آن فعالیتی که داشتند و حجم کاری که پوشش دادند، آن اسامی را یادداشت میکنیم که ما به عنوان مثال به این صورت یادداشت میکنیم: Akbar Hosseini, Hossein Mirsaeedghazi, Ahmad Akbari.

فرض کنیم که مقالهی ما سه نویسنده داشت و ما نام نویسندهها را وارد کردیم.
نویسنده بر اساس فرمت ژورنال هم میتواند نام کوچکش را به صورت کامل نوشته شود و هم میتواند نام کوچکش به صورت خلاصه نوشته شود. مثلاً در اینجا Akbar Hosseini میتواند به این صورت نوشته شود: A. Hosseini یعنی حرف اول نام کوچک را بنویسید، علامت «.» (نقطه) قرار دهید و بعد از آن نام خانوادگی آن شخص را بنویسید.

بعضی ژورنالها هستند که میخواهند نام کامل نوشته شود ولی با حروف بزرگ نوشته شود یعنی به این صورت: AKBAR HOSSEINI.

بسته به فرمت ژورنال که چگونه میتوانید فرمت ژورنال را پیدا کنید ، اسامی را به یک حالت از این اشکال مینویسیم.
پس از اینکه اسامی را نوشتیم، در اینجا نوبت میرسد به اینکه تعلق اداری هر یک از نویسندگان را مشخص کنیم.
فرض کنیم که نفر اول که آقای اکبر حسینی است، متعلق به گروه تکنولوژی دانشگاه تهران باشد. ما یک a. قرار میدهیم، مینویسیم
- Department of technology, University of Tehran, Tehran, Iran.

ما وقتی که این نویسنده را تحت عنوان a شناختیم، در قسمت انتهای اسم این شخص یک اندیس قرار میدهیم و به صورت بالانویس مینویسیم a.
Akbar Hosseinia


این یعنی اینکه تعلق اداری این فرد a است و در پایین ذکر شده که مربوط به کدام دپارتمان است.
حال برای نفر دوم بهعنوان b که به عنوان مثال به دپارتمان صنایع غذایی تعلق دارد، به این صورت مینویسیم
- Department of Food Science and Technology, University of Tehran, Tehran, Iran.

باز هم باید در انتهای نام این شخص بهصورت بالانویس حرف b را قرار دهیم.
, Hossein Mirsaeedghazib


این یعنی تعلق اداری نفر دوم به دپارتمان Food Science and Technology مربوط میشود.
فرض کنیم نفر سوم مجدداً مربوط به همین دپارتمان Technology است و دیگر نیاز نیست که مجدد آن را یادداشت کنیم. بنابراین میتوانیم برای ایشان هم همان بالانویس a را قرار دهیم.
Ahmad Akbaria


این چیزی که الان ما نوشتیم یعنی نفر اول و نفر سوم متعلق به دپارتمان technology هستند و نفر دوم متعلق به دپارتمان Food Science and Technology است.
در اینجا باید به دو نکته توجه شود: اول اینکه بعضی از افراد تمایل دارند که تعلق اداریشان را به دو جا بنویسند. به عنوان مثال فردی است که هم در دانشگاه آزاد کار میکند و هم در دانشگاه سراسری کار میکند و تمایل دارد که هر دو مورد تعلق اداریاش باشد. این امکان وجود دارد.
یا به عنوان مثال فردی است که یک آزمایشگاه خاصی دارد و عضو هیئت علمی گروه خاصی هم است و برای اینکه آن آزمایشگاه به دنیا نشان داده شود و معرفی شود، میخواهد هر دو مورد در تعلق اداریاش نوشته شوند. این امکان وجود دارد که شما در کنار اسم آن شخص هر دو تعلق را بیاورید. مثلاً فرض کنید که نفر دوم هم متعلق به گروه a است و هم گروه b. در بالانویسی که قرار میدهیم، در اینجا a و b را به عنوان تعلق اداری این فرد قرار میدهیم. بنابراین این امکان نیز وجود دارد.


نکتهی بعدی این است که بعضی از ژورنالها این الزام را ایجاد میکنند که شما به جای اینکه با a، b و سایر حروف کوچک تعلق اداری را در پایین تعریف کنید، باید با عدد تعریف کنید. مثلاً فرمت ژورنال به گونهای باشد که باید با اعداد تعلق اداری را مشخص کنیم. آنگاه باید بهجای a, b, c از ۱، ۲، ۳ استفاده کنیم. مثلاً در اینجا اعداد را به این صورت وارد میکنیم:
Akbar Hosseini1, Hossein Mirsaeedghazi2, Ahmad Akbari3
در پایین هم به جای a, b, c از 1, 2, 3 استفاده میکنیم.
- Department of technology, University of Tehran, Tehran, Iran.
- Department of Food Science and Technology, University of Tehran, Tehran, Iran.

که این بستگی به ژورنالی که قرار است مقاله را به آن ارسال کنیم، دارد.
تعیین یک نفر از نویسندگان به عنوان نویسنده مسئول (Corresponding author)
دوباره به ادامهی نکاتی که میخواهیم در زمینهی نوشتن مناسب یک Title page رعایت کنیم. بعد از اینکه اسامی نوشتهها را نوشتیم و تعلق اداری آنها را مشخص کردیم، لازم است که یک شخص بهعنوان نویسندهی معلوم تعیین شود که در ادامه کارهای مکاتبهای که با ژورنال وجود دارد را آن شخص انجام دهد که تحت عنوان Corresponding author شناخته میشود.
وظیفهی Corresponding author اولاً سابمیت کردن مقاله، انجام مکاتباتی که در حین داوری انجام میشود و کلاً ژورنال آن شخص را به عنوان طرف حساب خودش برای مقاله در نظر میگیرد و مکاتبات را با آن شخص به عنوان نمایندهای از سایر نویسندگان قرار میدهد.
دقت بفرمایید که در همین جای کار نویسندهی مسئول تا زمانی که مقاله در ژورنال چاپ شود، فقط به نویسندهی مسئول مراجعه میشود.
فرض کنید که شما میخواهید مقالهای را بخوانید. مقاله را میخوانید و در یک بخشی از کار سؤالی برای شما ایجاد شده است. در مورد یک روشی از کار که انجام میدادید، برایتان سؤال ایجاد شده است که شما میخواهید در آن زمینه کار کنید. راهش این است که با نویسندهی مسئول آن مقاله مکاتبه کنید. یعنی از این به بعد در سالهای آینده هم آن نویسندهی مسئول لینک ارتباطی بین نویسندههای این مقاله و محققین این تحقیق و سایر محققین و جامعهی علمی دنیا میشود. بنابراین این نویسندهی مسئول باید شخصی انتخاب شود که تبحر و تسلط کامل بر روی کار را داشته باشد و بعدها بتواند پاسخگو باشد.
نوشتن آدرس دقیق نویسنده مسئول به همراه تلفن و فاکس و آدرس پست الکترونیکی جهت مکاتبات بعدی
برای اینکه مسئول را مشخص کنیم، آن نویسنده را با علامت * نشان میدهیم و در پایین آن را معرفی میکنیم یعنی آدرس دقیق نویسندهی مسئول را به همراه تلفن، فکس و آدرس پست الکترونیکیاش جهت مکاتبات بعدی ثبت خواهیم کرد.
عدم نگارش دیگر بخشهای مقاله در صفحه عنوان مقاله
در اینجای کار نباید بخشهای دیگر مقاله نوشته شود. یعنی تا به اینجا Title page شما تمام شده است و ادامهی مقاله در صفحهی بعد نگاشته میشود. شما در صفحهی اول عنوان را داشتید، Running Title را داشتید، نویسندهها را داشتید، تعلق اداری نویسندهها را داشتید و خصوصیات و مشخصات نویسندهی مسئول را هم نوشتید و دیگر مرحلهی بعدی این است که به صفحهی بعد برویم و ادامهی مقاله از صفحهی بعد نگاشته میشود.
الزام برخی مجلات در جدا بودن فایل صفحه عنوان مقاله از بقیه فایلها به منظور پوشیدن بودن نام نویسندگان برای داور
بعضی از ژورنالها به خصوص ژورنالهایی که داخل کشور هستند، الزام میکنند که حتماً Title page جدا باشد. یعنی شما باید دو فایل ارسال کنید که یک فایل، فایل کامل است که حاوی Title page و سایر بخشهای مقاله است و یک فایل فایلی است که فقط سایر بخشهای مقاله را دارد یعنی فقط یک عنوان در ابتدا نوشته شده است و بعد از آن abstract ادامهی مقاله نگاشته میشود. بعضی ژورنالها هستند که باز ارسال را به طرق دیگری میخواهند.
به عنوان مثال ژورنالهایی هستند که میگویند دو فایل ارسال کنید یک فایل Title page را جداگانه ارسال کنید یعنی فایلی که در آن هیچ بخش دیگری شامل abstract و Introduction و materials and methods و نظایر آن نخواهد بود. و سایر بخشهای مقاله را درفایل دیگری ارسال کنید.
دلیل این کار به خصوص در ژورنالهای داخل این است که داورهای مختلف و نویسندهها و محققین یک رشته همدیگر را میشناسند، از نظر داوری مشکلی پیش نیاید، معمولاً به این صورت ارسال میکنند که خود ژورنال Title page را جدا میکند و آن فایلی که برای داوری ارسال میکند، فایلی است که در داخل آن اسم نویسندهها مشخص نیست و داور نمیتواند تشخیص دهد که مقاله را چه کسی نوشته است. ولی باز تأکید میکنیم که این بیشتر در ژورنالهای داخل کشور دیده میشود و در ژورنالهای خارج از ایران عمدتاً به این صورت نیست، یعنی یک فایل کامل از شما خواهند خواست.
دوباره ادامهی مراحل را در نسخهی ورد دنبال میکنیم و با هم تمرین میکنیم که به چه صورت میتوانیم بخش نویسندهی مسئول یا Corresponding author را آماده کنیم.
فرض کنید قرار است نفر دوم را به عنوان Corresponding author در نظر بگیریم. در کنار این بالانویسی که Affiliation آن فرد را مشخص میکند، یک علامت * هم قرار میدهیم و در خط پایین * را تعریف میکنیم که منظور ما از * Corresponding author است.


قرار دادن * به عنوان Corresponding author در ژورنال
در این قسمت مشخصات کامل این فرد شامل آدرس، ایمیل، تلفن و فکس او را قرار میدهیم. مثلاً همین بخش دوم که برای Affiliation گفتیم، اگر کاملتر وجود دارد، بهصورت آدرس کامل این فرد قرار میدهیم، سپس تلفن و فکس او را قرار میدهیم، سپس ایمیل او را قرار میدهیم.
Akbar Hosseini1, Hossein Mirsaeedghazi2*, Ahmad Akbari3
- Department of technology, University of Tehran, Tehran, Iran.
- Department of Food Science and Technology, University of Tehran, Tehran, Iran.
* Corresponding author:
Full postal address: Department of Food Science and Technology, University of Tehran, Tehran, Iran.
Tel/Fax: *******
Email: *******

اینها الزاماتی است که برای ارتباط دیگران با نویسنده مسئول لازم میباشد.
بعد از این که اینها را قرار دادیم، دیگر در Title page چیزی نمینویسیم.
ادامهی بحث که abstract یا خلاصهی مقاله باشد را باید از صفحهی بعد شروع کنیم.
برای اینکه به صفحهی بعد برویم در قسمت Layout با زدن Break وارد یک صفحهی جدید میشویم و در اول صفحهی جدید Abstract: را یادداشت میکنیم و شروع به نگارش ادامهی مقاله میکنیم.



همانطور که دیدید با هم دیگر چگونگی نوشتن صفحه عنوان مقاله را بررسی کردیم و در ادامه به دیگر بخش های نوشتن مقاله می پردازیم. در صورت داشتن هر گونه سفارش در قالب انجام مقاله مروری، انجام مقاله کنفرانسی، مقاله ISC، انجام مقاله ISI و دیگر انواع با کارشناسان ما ارتباط بگیرید.
ارسال پاسخ