غربالگری در مقالات مروری[ارزیابی، پالایش و انتخاب منابع](جلسه سی وهشتم)

غربالگری در مقالات مروری
غربالگری در مقالات مروری

با فصل دوم سری آموزش‌های مقالات مروری در خدمت شما علاقمندان به این حوزه هستیم. در این مجموعه آموزش‌ها کارشناسان تیم کارت نگارش مقاله مروری با رویکرد سیستماتیک را به طور علمی به شما آموزش خواهند داد. در واقعا آنچه که واقعا برای نگارش مقالات مروری نیاز دارید در این آموزش ارائه خواهد شد.

در جلسه قبل از انجام مقاله مروری در خصوص راهنمای جستجوی مقالات در سایت سایمگو Scimago مطالبی خدمتتان ارائه گردید و در این جلسه چگونگی غربالگری در مقالات مروری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

درسایت کارت پروژه با ادامه آموزش های انجام مقاله مروری با ما همراه باشید.

غربالگری در مقالات مروری (ارزیابی، پالایش و انتخاب منابع) چگونه است؟

به جلسه سی وهشتم از فصل دوم می‌رسیم. در این بخش با غربال‌گری آشنا می‌شویم که به معنای ارزیابی، پالایش و انتخاب منابع است.

در چند جلسه قبلی با شناسایی و جست‌وجوی منابع اطلاعاتی آشنا شدیم. اکنون منابع را داریم و در این مرحله می‌خواهیم یاد بگیریم که چگونه غربال‌گری بکنیم و چگونه منابع مفید و منابع روزآمد و بهترین منابع را از بین همه‌ی منابعی که جست‌وجو کردیم، پیدا کنیم، ارزیابی، پالایش و انتخاب کنیم.

برای غربال‌گری در مقالات مروری روش‌های مختلفی وجود دارد. آن چیزی که ما در این بخش خدمت شما می‌گوییم، بسیار عام است و در ارتباط با همه‌ی رشته‌ها می‌تواند مصداق داشته باشد و قابل کاربرد باشد.

  • غربال‌گری اولیه (چکیده، عنوان، روش، محل اجرا، شیوه ارائه، ماهیت اثر، نتایج)

اول این‌که ما باید غربال‌گری اولیه انجام دهیم. بعد از این‌که در اینترنت، در وب‌سایت‌ها، جست‌وجو کردیم، افراد را جست‌وجو کردیم، کتاب‌ها را خواندیم، یک غربال‌گری اولیه انجام می‌دهیم. چکیده را می‌خوانیم، اگر مقاله است، عنوان کتاب یا مقاله را می‌خوانیم، روش‌شناسی آن را بررسی می‌کنیم، این‌که کجا اجرا شدند، چگونه ارائه شدند، ماهیت اثر چیست، ایا کتاب است یا مقاله است؟ آیا مقاله کنفرانسی است؟ آیا گزارش است؟ آمار است؟ نقشه است و این‌که چه نتایجی از آن مطالعه به دست آمده است، همه را مطالعه می‌کنیم.

  • غربال‌گری اولیه (چکیده، عنوان، روش، محل اجرا، شیوه ارائه، ماهیت اثر، نتایج)

غربال‌گری اولیه به چه معناست؟ یعنی نگاه کلی انداختن به کل آن اثر؛ این‌که چیست، چگونه انجام شده است و به چه نتایجی رسیده است. که این غربال‌گری اولیه نامیده می‌‌شود.

ممکن است در هر مرحله ما این تشخیص را دهیم که کاری که داریم مطالعه می‌کنیم، از کیفیت برخوردار نیست، یا ممکن است به کار ما ارتباطی نداشته باشد. پس این غربال‌گری اولیه می‌شود.

  • ملاک‌های محتوایی مقالات مروری

در این مراحل باید این نکته بسیار مهم را بدانیم و آن این است که چگونه ما محتوا را بررسی کنیم. محتوای مقالات را به ما به ويژه مقالات مروری را چگونه بررسی کنیم؟ چگونه ما غربال‌گری خوبی را انجام دهیم تا بهترین محتواها را در کارمان دخالت دهیم.

  • گزارش یافته‌های مهم در یک دانش بشری و دارای پیامی آشکار.

اگر ما بدانیم چه ملاک‌هایی را به کار می‌بریم، می‌توانیم واقعاً یافته‌های مهم یک دانش بشری را ارائه بکنیم و پیام آشکاری را داشته باشیم. پس محتوایی را انتخاب می‌کنیم که واقعاً دانش بشری را در یک حوزه به پیش برده باشد و پیام آشکاری داشته باشد و چیز تکراری نباشد یا به زبان عامی توضیح واضحات یا تکرار مکرّرات نباشد و واقعا یک کار علمی و اصولی باشد.

  • فرایند تفکر: تلاش برای معلوم کردن مجهول با استفاده از علم موجود.

در آن اثر فرآیند تفکر را ببینیم، یعنی ببینیم که فرد برای این‌که مجهولی را به معلوم تبدیل کند، از علم موجود استفاده کرده و کارش سیر منطقی داشته است و مراحل تفکر و استدلال را در کارش مشاهده کنیم.

چاپ مقاله در مجلات داخلی از جمله خدماتی است که در سایت کارت پروژه قابل انجام است و می‌توانید برای ثبت سفارش همین حالا کلیک نمایید.

کار علمی کاری نیست که سطحی و شتاب‌زده انجام شود. کار علمی نیازمند وقت، تخصص و زمان است و افرادی باید این کار را انجام دهند که بتوانند از استراتژی‌های مناسب برخوردار باشند و بتوانند در آثار خودشان هم آنها را متجلی کنند.

  • منطقی بودن: مبتنی بر اندیشه درست (تصور) و استدلال (تصدیق).

محتواهایی را انتخاب کنیم که منطقی باشند، مبتنی بر اندیشه‌ی درست و استدلال درست باشند. اندیشه‌ی درست به این معنا است که تصور درستی از موضوع داشته باشند، درک درستی از موضوع داشته باشند و همین‌طور استدلال و مصداق‌سازی و تصدیق درستی را هم داشته باشند. بر مبنای اصول منطقی کارشان را پیش برده باشند و به پژوهش‌های گذشته استناد کرده باشند و تمامی جنبه‌های کار را بررسی کرده باشند و نگاه‌های یکسونگرانه یا سوگیرانه به موضوع نداشته باشند.

  • انسجام و نظام‌دار بودن: مرتبط بودن اجزای مختلف مقاله، متناسب بودن آن‌ها با عنوان مقاله و ارتباط عناوین فرعی با همدیگر.

 محتواهایی را انتخاب کنیم که منسجم باشند و دارای نظام‌مندی باشند. یعنی اجزای مختلف مقاله با هم مرتبط باشند. با هم متناسب باشند، با عنوان مقاله متناسب باشند و حتی عناوین فرعی هم باهمدیگر متناسب باشند. یعنی مقاله از انسجام برخوردار باشد، آن چیزی که به آن coheirs and coition می‌گوییم.

پیوستی بین پاراگراف‌ها، هم‌سنگ بودن پاراگراف‌ها، استفاده درست از تصاویر و نمادها، استفاده‌ی منطقی از جداول و نمودارها، این‌که هر متنی چگونه پرداخته شده باشد و چه اجزا و ساختاری داشته باشد، مقدمه‌ی آن چگونه نوشته شده باشد، مقدمه طولانی نباشد و هر مسئله به خوبی نوشته شده باشد، روش‌شناسی کاملاً معلوم باشد و نتیجه‌گیری هم معلوم باشد. اگر این ویژگی‌ها را داشت، یعنی مقاله مقاله‌ی منسجم و نظام‌مندی است.

در این جلسه از انجام مقاله مروری در مورد غربالگری در مقالات مروری مباحثی مورد بررسی قرار گرفت. درجلسه بعدی درمورد ملاک های محتوایی مقالات مروری مباحثی ارائه خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

برای ثبت سفارش لطفا در تلگرام یا واتساپ یا ایتا به شماره 09104503300 پیام دهید.