معیار اعتماد یا پایایی در مقالات مروری(جلسه چهل و چهارم)

معیار پایایی در مقالات مروری
معیار پایایی در مقالات مروری

با فصل دوم سری آموزش‌های مقالات مروری در خدمت شما علاقمندان به این حوزه هستیم. در این مجموعه آموزش‌ها کارشناسان تیم کارت نگارش مقاله مروری با رویکرد سیستماتیک را به طور علمی به شما آموزش خواهند داد. در واقعا آنچه که واقعا برای نگارش مقالات مروری نیاز دارید در این آموزش ارائه خواهد شد.

در جلسه گذشته از آموزش نگارش مقاله در سایت کارت پروژه در خصوص مبحث منابع اصلی خطا در روش‌ شناسی مقالات مروری مطالبی خدمتتان ارائه گردید. دراین جلسه از آموزش نگارش مقاله مروری سیستماتیک در خصوص معیار اعتماد یا پایایی در مقالات مروری مباحثی خدمتتان ارائه خواهد شد.

معیار اعتماد یا پایایی (Reliability) چیست؟

اما معیار بعدی پایایی یا اعتماد یا Reliability است.

  • پایایی به معنای میزان ثبات نتایج است و به ویژه در استخراج نتایج به معنای میزان ثابت نتایج ثبت شده از میان کل نتایج ارائه شده است.

پایایی به چه معناست؟ پایایی به معنای میزان ثبات نتایج و این‌که در استخراج نتایج، به معنای میزان ثبات نتایج ثبت شده از میان کل نتایج ارائه شده است.

آنچه که پایایی به دنبالش است، این است که ثبات نتیجه‌ها را داشته باشیم. در مقاله ببینیم که ثبات نتیجه وجود دارد و به ویژه در استخراج نتایج ثبات نتیجه را در بین کل نتایج ببینیم.

به طور کلی دو علت برای کاهش پایایی نتایج استخراج وجود دارد:

دو علت برای کاهش پایایی وجود دارد؛

  • خطاهای انسانی به خصوص در ارزیابی کیفیت مطالعات

یکی این که خطاهای انسانی وجود دارد یعنی مقالاتی را ارزیابی کیفی کنیم و خطاهایی را صورت دهیم و به نتایج مقالات دقت نکنیم. وقتی به نتایج دقت نکنیم و به این نرسیم که نتایج ممکن است ثبات لازم را نداشته باشند، دچار خطای انسانی می‌شویم.

  • خطاهای مربوط به متن مورد مطالعه: به عنوان مثال تناقض بین نتایج درج شده در چکیده و بخش یافته‌های یک مقاله

ممکن است متن مورد مطالعه‌ی ما دچار خطا شود. به این معنا که بین نتایج درج شده در چکیده و نتایج موجود در یافته‌ها ما نوعی تناقض را ببینیم. اگر چنین تناقضی را ببینیم؛ یعنی بین چکیده و یافته‌ها تناقضی وجود داشته باشد، و در خود متن این خطا را ببینیم، یعنی نمی‌شود به ثبات نتایج اعتماد کرد. بنابراین این مقاله از پایایی برخوردار نیست و در غربال‌گری آن را حذف می‌کنیم.

روش‌های افزایش پایایی اطلاعات استخراج شده:

در این قسمت مباحثی وجود دارد که در آن روش‌های موجود برای افزایش پایایی اطلاعات استخراج شده نام برده شده است.

  • ایجاد فرم‌های اولیه برای جمع‌آوری اطلاعات و استفاده آزمایشی از آن‌ها

برای این‌که پایایی اطلاعات استخراجی شده را افزایش دهیم، باید چند تا کار انجام دهیم.

اول اینکه فرم‌هایی را برای جمع‌آوری اطلاعات و استفاده‌ی آزمایشی از آن جمع‌آوری کنیم. پس اول فرمی از مقالات یا آثاری که بررسی کردیم، تهیه می‌کنیم.

  • قبل از شروع مطالعه اصلی

قبل از این‌که مطالعه‌ی اصلی را شروع کنیم، این فرم‌ها را ایجاد می‌کنیم.

  • آموزش کامل و دقیق افرادی که مسئول استخراج اطلاعات هستند.

افرادی که مسئول استخراج اطلاعات هستند را آموزش می‌دهیم و آنها را به شکل کامل و دقیق آموزش می‌دهیم که چگونه اطلاعات را استخراج کنند.

  • تعیین میزان هم‌خوانی نتایج ثبت شده توسط افراد استخراج‌کننده

میزان هم‌خوانی نتایج را توسط فرد استخراج‌کننده تعیین می‌کنیم. پس فردی که اطلاعات را استخراج می‌کند، باید هم‌خوانی نتایج را تعیین کند. ممکن است ۱۰۰ تا مقاله نتایجی همسو داشته باشند. این همسویی باید تعیین شود

  • اطلاعات به عنوان شاخصی از پایایی

اطلاعات به عنوان شاخصی از پایایی در نظر گرفته می‌شود. یعنی میزان اطلاعاتی که ارائه می‌شود، میزان آن مدخلیتی که به دانش موجود دارد و ارزش اطلاعاتی آن مقاله یا آن کتاب خودش می‌تواند یک شاخصی از پایایی باشد و نشان دهد که چقدر ما می‌توانیم به آن اعتماد کنیم و این اطلاعات می‌تواند در طول زمان ثابت باشد و همیشه مورد استناد و استدلال باشد.

  • تعیین راهکارهای اجرایی برای وارد کردن افراد جدید برای استخراج اطلاعات

ما باید بتوانیم افراد جدیدی را هم برای استخراج اطلاعاتمان وارد کنیم و در حوزه‌ی اجرا به چند فرد خاص تکیه نداشته باشیم و بدانیم که چون پایایی بسیار اهمیت دارد، بتوانیم افراد را عوض کنیم.

  • ترغیب افراد استخراج‌کننده اطلاعات به شرکت فعال در بحث‌ها و تصمیم‌گیری‌های مربوط به ابزار گردآوری اطلاعات

افرادی که استخراج‌کننده‌ی اطلاعات هستند را هم ما باید ترغیب کنیم که در بحث‌ها و تصمیم‌گیری‌ها مربوط به ابزار گردآوری اطلاعات شرکت کنند. به این معنا که افراد فقط به شکل صرف استخراج‌کننده نباشند. بلکه در بحث شرکت کنند و در ارتباط با ابزار گردآوری اطلاعاتمان هم بتوانیم راجع به تصمیم‌گیری خود با آنها مشورت کنیم.

انجام مقاله isi در سایت کارت پروژه توسط متخصصین این حوزه قابل انجام است.جهت ثبت سفارش کلیک نمائید.

  • ارزیابی کیفیت مقالات (Critical appraisal)

بنابراین غربال‌گری یعنی ابزاری کیفیت مقالات؛ Critical appraisal.

  • متناسب بودن طراحی مطالعه نسبت به اهداف مطالعه

ارزیابی و بررسی متناسب بودن طرح مطالعه نسبت به اهداف مطالعه: ما مقالاتی را انتخاب می‌کنیم که در آن مقالات هدف آنها با طرح مطالعه متناسب باشد.

  • خطر سوگیری

باید توجه کنیم که خطای سوگیری را نداشته باشیم.

  • سوگیری انتشار (Publication Bias)

بسیاری از مقالات سوگیری انتشار دارند؛ Publication Bias. یعنی ممکن است که فرد فقط کتاب‌ها را بررسی کنید یا فقط مقالات را بررسی کند. این سوگیری است. ما باید همه نوع اطلاعات و همه نوع انتشار را بررسی کنیم.

  • سوگیری زبان (Language Bias)

اگر فرد در غربال‌گری فقط زبان خاصی را بررسی کند و مثلاً بگوید که فقط فارسی یا فقط انگلیسی را مطالعه کند، در حالی که نباید این‌‌گونه باشد

  • سوگیری روش‌شناختی (Methodological Bias)

اگر فقط علاقه‌مند باشد که روش خاصی را در مطالعه‌اش وارد کند که به این سوگیری روش‌شناختی یا Methodological Bias می‌گوییم. مثلاً فرد فقط پژوهش‌های کمّی را وارد می‌کند یا فقط پژوهش‌های کیفی را در غربال‌گری در مطالعه وارد کند، این هم سوگیری روش‌شناختی است.

  • سوگیری ابزاری (Procedural bias)

سوگیری ابزاری یا Procedural bias یعنی از ابزار خاصی استفاده کنیم. چون ما در ارتباط با بحث غربال‌گری از یک سری ابزارها و چک‌لیست‌ها و پرسشنامه‌ها استفاده می‌کنیم، ممکن است فرد سوگیری داشته باشد و صرفاً از این ابزار خاص استفاده کند.

  • مسایل آماری

در غربال‌گری باید به مسائل آماری دقت کنیم. از شیوه‌های نمونه‌گیری حجم نمونه آگاهی داشته باشیم.

  • کیفیت گزارش‌دهی

دقت کنیم که چگونه گزارشی تهیه شد و آیا از کیفیت لازم برخوردار هستند یا نیستند.

  • کیفیت مداخلات

شیوه‌ی کیفیت مداخلات و نوع طرح پژوهش اهمیت پیدا می‌کند

  • تعمیم‌پذیری

این‌که آیا یافته‌های پژوهش‌ها تعمیم‌پذیر هستند یا خیر. به تعمیم‌پذیری هم باید دقت کنیم. اگر تعمیم‌پذیر بودند، می‌توانیم در غربال‌گری‌مان هم در نظر بگیریم و مطالعاتی را بیاوریم که تعمیم‌پذیری بیشتری را داشته باشد.

در این جلسه در خصوص معیار اعتماد یا پایایی در مقالات مروری مباحثی خدمتتان ارائه گردید. در جلسه آینده در خصوص ابزارهای ارزیابی کیفی مطالعات مروری خدمتتان ارائه خواهد شد. با ما همراه باشید.

برای ثبت سفارش لطفا در تلگرام یا واتساپ یا ایتا به شماره 09104503300 پیام دهید.