با سری آموزشهای مقالات مروری در خدمت شما علاقمندان به این حوزه هستیم. در این مجموعه آموزشها کارشناسان تیم کارت نگارش مقاله مروری با رویکرد سیستماتیک را به طور علمی به شما آموزش خواهند داد. در واقعا آنچه که واقعا برای نگارش مقالات مروری نیاز دارید در این آموزش ارائه خواهد شد.
در جلسه گذشته در سایت کارت پروژه با ویژگیهای مقالات علمی آشنا شدیم در این جلسه از انجام مقاله مروری در مورد عناصر مقالات علمی و اهداف آن توضیحاتی ارائه خواهیم کرد.
از ارکان مهم انجام مقاله آشنایی با عناصر مقالات علمی میباشد که در این راستا مطالبی را خدمتتان گردآوری نمودهایم.
در جلسه قبلی در مورد ویژگیهای مقالات علمی توضیحاتی ارائه شد در این جلسه نیز در مورد عناصر متن علمی مطالبی جمع آوری شده است که خدمتتان ارائه خواهیم کرد.
با ما همراه باشید.
عناصر مقالات علمی
در شکل زیر تمام عناصر مقالات علمی در قالب تصویر آورده شده است. به شکل زیر دقت کنید:

ما در این قسمت میگوییم که مقالات علمی همیشه عنصر تحلیل را دارد. مقالات علمی همیشه تحلیل یا Analysis را دارد. هر گامی از پژوهش را که انجام میدهیم، حتماً به خاطر داشته باشیم که باید تحلیل را داشته باشیم.
بنابراین تحلیل عنصر لاینفک هر متن علمی است. این متن میتواند در هر حوزهای باشد.
اما در ابتدا ما برای مقالات علمی الگوپردازی یا Prototyping میکنیم. یعنی ابتدا یک تصویر مبهمی از کاری که میخواهیم شروع کنیم داریم. اما اول تحلیل میکنیم که برای اینکه به مرحلهی بعد جمعآوری دادهها یا Data collection برسیم، تحلیلی را انجام دهیم و یک الگوی مبهم را با استفاده از دادههایی که داریم به روشنی بیان کنیم و تحلیل بهتری را ارائه کنیم.
وقتی که دادهها جمعآوری شد، باید آن را در ساختار مناسبی قرار دهیم که آن ساختار مناسب میتواند یک مقاله، یک کتاب یا هر چیز دیگری باشد. اینکه در آن ساختار چگونه قرار داده شود، کار دشواری است. پس باید تحلیلهایی را انجام دهیم، دادههایی را که به دست آوردیم در آن ساختار قرار دهیم و این تحلیل ادامه دارد و هر متن علمی دارای عنصر تحلیل خواهد بود.
اهداف بررسی عناصر مقالات علمی چیست؟
در زیر تمام اهداف متن علمی در قالب شکل آورده شده است و در ادامه به بررسی هر مورد از آن می پردازیم.

اولین یا یکی از مهمترین اهداف بررسی مقالات علمی، یافتن اطلاعات موجود در آن فیلدی است که ما داریم تحقیق را انجام میدهیم. پس مقالات علمی را مینویسیم تا اطلاعات موجود را پیدا کنیم. هدف دیگر میتواند شناسایی نواقص تحقیقات گذشته باشد. ما با بررسی هر متنی و مقالات علمی نواقص تحلیلهای گذشته و نواقص پژوهشهای گذشته را شناسایی میکنیم.
محققین دیگر در ارتباط با زمینهی تحقیق موردنظر خود را پیدا میکنیم. همینطور مشابهات و تحقیقات نظیر تحقیق خود را پیدا میکنیم و متوجه میشویم که چه کسانی چه تحقیقات شبیه به تحقیق ما انجام دادند. روشهایی که استفاده شدند و تکنیکهایی که در سایر تحقیقات استفاده شده است را شناسایی میکنیم و در متن خود وارد میکنیم.
وقتی که بر روی ایدههایی که استفاده شده است، نظرات دیگران و بحثهای متفاوت یا مشابه دیگران هم بررسی درستی انجام دهیم، میتوانیم آنها را تهیه و شناسایی کنیم.
همینطور میتوانیم برای تحقیقی که داریم انجام میدهیم، یک نوشتار ایجاد کنیم. بنابراین وقتی که میخواهیم متن خود را بنویسیم، نوع نگارش ما تحت تأثیر بررسی متنی است که انجام میدهیم و نهایتاً ارتباط بین تحقیقات را هم میتوانیم از طریق بررسی متون انجام دهیم. منظور از متون، متون مقالات علمی است.
بنابراین بررسی متون به شکل خلاصه گامی است که کمکهای زیادی به ما میکند. بررسی متون میتواند به شکل Literature Review تنها بخشی از یک مقاله باشد، اما باید این را بدانیم که از اهمیت بسیاری برخوردار است و در ادامهی مسیر میتواند به ما بسیار کمک کند. اما این نکته را هم به خاطر داشته باشید که برسی متون یا Literature Review بخشی از مقاله است اما آنچه که این دورهی آموزشی به دنبال آن است، نوعیReview Article یا یک نوع مقاله است که کلّ آن مقاله اساساً ماهیتی مرورگونه دارد.
در این جلسه عناصر مقالات علمی و اهداف بررسی آن حضورتان ارائه گردید، در فصل اول با مقالات مروری آشنا شدیم و آموزشهایی دراین خصوص ارائه گردید. در فصل بعدی در خصوص شیوه انجام مرور سیستماتیک آموزشهایی را خدمتتان ارائه خواهیم کرد.
با ادامه آموزشها در فصل دوم با ما همراه باشید.
پایان جلسه دهم
ارسال پاسخ