بحث و نتیجه گیری در مقاله (Results and Discussions)

بحث و نتیجه گیری
بحث و نتیجه گیری در مقاله

در این مجموعه آموزشی با عنوان انجام مقاله در خدمت شما علاقه مندان به این حوزه هستیم.کارشناسان تیم کارت پروژه با جمع آوری اطلاعات در این زمینه برای علاقه مندان فرصتی را فراهم کردند تا دانشجویان و… بتوانند بصورت کامل این مبحث را فراگیرند.با ادامه آموزشها در خصوص بحث و نتیجه گیری در مقاله با ما همراه باشید.

بخش بعدی که بعد از مواد و بخش ها در مقاله نوشته می‌شود، بخش Results and Discussions یا بحث و نتیجه گیری در مقاله است.

6 نکته مهم بحث و نتیجه گیری در مقاله

بخش بحث و نتایج
بحث و نتیجه گیری در مقاله
  • نتایج کار به صورت بخش به بخش تحت زیربخش‌های مختلف در این قسمت می‌آید.

نکته‌ای که در انجام مقاله و در ابتدای این بخش روی آن تأکید می شود، این است که نتایج و حتی زیربخش‌های مختلف و sub-titleهای مختلف را باید به صورت بخش به بخش ارائه شود.

هنر شما در این قسمت مشخص خواهد شد. این تخصص شماست که مشخص می‌کند که زیربخش‌ها به چه صورت تقسیم‌بندی شوند.

در اینجا یک مثال ذکر می‌کنیم که با هم تفاوت کار را احساس کنیم.

فرض کنید که شما می‌خواهید اثر دما، فشار و سرعت را بر پارامترهای a،  bو c بررسی کنید.

بعد از این که بررسی را انجام دهید، با دو روش شما می‌توانید زیربخش داشته باشید. یا اینکه ابتدا در مورد پارامتر a بحث کنید، یعنی یک زیربخش بنویسید، نتایج مربوط به پارامتر a و بعد از آن اثر فشار، اثر دما، اثر سرعت را در این زیربخش بیاورید و بعد برای پارامتر b همین کار را انجام دهید و سپس برای پارامتر بعدی باز هم همین کار را انجام دهید. این یک روش زیربخش دادن و تقسیم بندی نتایج می‌باشد.

روش دیگر این است که شما اثر دما را یک زیربخش در نظر بگیرید و در قالب همان، برای ماده‌ی a، ماده‌ی b و ماده‌ی c این را بررسی کنید. سپس اثر فشار را بررسی کنید. باز برای همه‌ی مواد آن را بررسی می‌کنیم. سپس اثر سرعت را برای همه‌ی مواد بررسی کنیم. دقت بفرمایید که شما نتایج را به دو صورت ارائه دادید.

این هنر شماست که مشخص می‌کند که کدام یک از این دو روش بهترین است.

شما باید حتماً دقت کنید که کدام یک از این دو روش اولاً خواننده‌ها را بیشتر به کار جذب می‌کند، آنها را علاقه‌مندتر می‌کند، ثانیاً کدام یک از این دو تقسیم‌بندی هدف شما را بهتر ارائه می‌دهد. هر محقق خودش بهتر می‌تواند تصمیم بگیرد که این بستگی به علم شما دارد. تأکید می‌ شود که اگر در خصوص این تقسیم‌بندی‌ها شک دارید، حتماً به استاد راهنما یا محققین دیگر که در کار مشابه شما هستند، مراجعه کنید و از آنها نظرخواهی کنید که این تقسیم‌بندی به چه صورت است. زیرا گاهی اوقات این تقسیم‌بندی و درست تقسیم‌بندی کردن در تعیین ارزش کارتان می‌تواند بسیار مفید باشد.

  • دلیل علمی هر نتیجه را با تکیه بر منابع معتبر علمی ذکر می‌نماییم.

بخش بعدی که حتماً باید به آن توجه کنید این است که بدانید در بخش نتایج و بحث ما نباید فقط نتایج خام را ارائه دهیم. باید دلیل‌های علمی هر نتیجه‌ای را نیز ارائه دهیم. این مورد بسیار بااهمیت است.

در اینجا یک مثال بیان می‌کنیم. فرض کنید که شما ۴۰ تا دیتای خام در مقاله دارید و در مقاله‌ی دیگر ۴ تا دیتا دارید ولی با دلیل علمی، قطعاً آن ۴ دیتا ارزش و اعتبارشان بسیار بیشتر از آن ۴۰ تا دیتا است و احتمال چاپ آن در ژورنال معتبرتری وجود دارد. زیرا تا زمانی که شما فقط دیتا برداری کنید، این کار، کار محقق نیست. کار یک تکنیسین معینی است که فقط در حد انجام آزمایش کار را انجام می‌دهد.

محقق زمانی معنا پیدا می‌کند که به دنبال دلیل علمی باشد. به عنوان مثال اگر فلان نتیجه را از آزمایش گرفتید، چرا این نتیجه دریافت شد؟ باید در کتاب‌ها و مقالات مختلف بگردیم، با دلیل محکم و با رفرنس دادن بگوییم دلیل علمی جواب ما این بوده است. این مقاله بسیار ارزش بالاتری دارد و احتمال چاپ آن در ژورنال‌های با Impact factor بالا بسیار زیاد است.

بنابراین در بخش بحث و نتیجه گیری در مقاله باید توجه کنید که حتماً دلیل علمی ارائه دهید که سند و مدرک و منبع برای آن داشته باشید و هر چقدر که منابع شما بیشتر باشد، این نشان‌دهنده‌ی غنای بالاتر کار شما و اعتماد خواننده‌ها به کار شماست.

  • در هر قسمت نتایج با نتایج حداقل یک کار مشابه که نتیجه‌ای یکسان دارند و یک کار مشابه دیگر که نتیجه‌ای متفاوت داشته‌اند مقایسه می‌شود و دلایل این تفاوت ذکر می‌شود.

یکی از مواردی که در بحث و نتیجه گیری در مقاله به آن پرداخته می‌شود، این است که کارمان را با کار دیگران مقایسه می‌کنیم. توجه کنید که اگر کارهای مشابهی به کار ما انجام شده است و نتیجه‌ی مشابهی مانند نتیجه‌ی ما گرفتند، آنها را هم ذکر کنید و عنوان کنید که ما این نتیجه را گرفتیم و شخص دیگری نیز در سال فلان این کار مشابه ما را انجام داد و همین نتیجه را دریافت کرد. یا شما می‌توانید کارهایی که نتیجه‌ی متفاوت داشتند را نیز بیاورید.

مثلاً بگویید که ما دما را افزایش دادیم و سختی فلز کم شد. ولی فلان شخص در سال فلان دما را افزایش داد، ولی سختی فلز افزایش یافته بود. در این‌طور موارد حتماً باید برای آن دلیل ذکر کنید و بگویید که دلیل این تفاوت چه بود و با ذکر منبع دلیل علمی ارائه دهید.

توصیه می شود که اگر دلیل علمی بر تفاوت‌هایی که وجود دارند، ندارید، اصلاً این تفاوت‌ها را ذکر نکنید. زیرا موقعی که شما تفاوت‌های متفاوت را ذکر نمی‌کنید، این احتمال که داور چنین تأکید کند که چرا نتیجه‌ی تحقیق فلان شخص که مشابه کار شما بود، با نتیجه‌ی کار شما متفاوت بود، خیلی کم است. ولی اگر شما آن کار را ذکر کنید و دلیلی برای آن نداشته باشید، قطعاً داور از شما در این مورد سؤال می‌کند و می‌گوید که شما گفتید که کارتان این جواب را داده است و کار نفر دیگر جواب متفاوتی داده است. چرا دلیل آن ذکر نشده است؟ به چه دلیلی نتیجه‌ی کار شما متفاوت بوده است؟

بنابراین یا به دنبال دلیل باشید یا اگر دلیلی ندارید، بهتر است که اصلاً آن را ذکر نکنید. ولی قطعاً اگر نتایج متفاوت وجود داشت و دلیل‌های قابل توجیهی نیز برای این کار بوده است، بیان کردن آن می‌تواند مفید باشد و باعث افزایش کیفیت کار شما می‌شود.

  • به هیچ وجه شکل یا جدول را در این قسمت نمی‌آوریم تنها توضیحات مربوط به هر کدام را در تشریح نتایج ذکر می‌کنیم.

بخش دیگری که ما قبلاً هم به آن اشاره کردیم، این است که آن چیزی که شما در حین خواندن یک مقاله‌ی علمی می‌بینید، با آن چیزی که در ابتدای کار نوشته و سابمیت می‌شود، از نظر شکل ظاهری کاملاً متفاوت است. شما چیزی که می‌نویسید، وقتی که ارائه می‌دهید، زمانیکه داوری می‌‌شود، پذیرفته که شد، از ژورنال برای انتشارات ارسال می‌شود.

در انتشارات صفحه‌آرا وجود دارد و آن را صفحه‌آرایی می‌کند و به آن شکل می‌دهد. مثلاً شک فلان را در فلان جا می‌آورد و جدول بعدی را به صفحه‌ی بعدی می‌برد، پاراگراف‌بندی می‌کند و همه‌ی این‌ها را درست می‌کند. بنابراین چیزی که شما می‌بینید، بعد از صفحه‌آرایی ایجاد شده است و قطعاً آن چیزی که ارسال می‌شود، با آن متفاوت است.

یکی از این تفاوت‌ها در بحث و نتیجه گیری در مقاله در این بندی است که ملاحظه می‌فرمایید.

جای شکل و جدول فعلاً در این قسمت نیست.

در ادامه بررسی می شود که چه زمانی باید شکل و جداول را بیاورید. در اینجا فقط به شکل و جدول رجوع می‌دهید. به عنوان مثال شما می‌نویسید «همان‌طوری که در شکل (۱) دیده می‌شود، این اثرات مشاهده می‌شود و دلایل آن هم این‌ است.» یا به‌عنوان مثال «همان‌طور که در جدول فلان دیده می‌شود، این نتایج به دست آمده است؛ فلان چیز افزایش پیدا می‌کند، فلان چیز کاهش پیدا می‌کند و دلایل علمی نیز به این صورت است». ولی خود شکل و جدول را فعلاً وارد نمی‌کنیم.

بخش نتایج و بحث
نتایج و بحث در مقاله
  • بند آخر در مورد برخی مجلات فارسی زبان که در فرمتشان ذکر شده که هر شکل و جدول در محل خود قرار گیرد اجرا نخواهد شد.

توجه کنید که بعضی مجلات فارسی زبان هستند که در مورد بند آخری که در بالا ذکر شد، نظر متفاوتی دارند و می‌گویند که اگر قرار است شما در مورد یک شکل مطلبی را بنویسید، در ادامه‌ی پاراگراف آن شکل را بیاورید؛ یعنی هر جا که لازم است و خودتان تشخیص می‌دهید که شکل باید در آنجا باشد، در همان‌جا قرار بگیرد و هر جایی که تشخیص می‌دهید جدولی باید قرار بگیرد، همان‌جا باید قرار دهید. بعد از آن شاید در صفحه‌آرایی و … تغییرات جزئي داده شود. اما در مجلات JCR و در مجلاتی که به صورت لاتین مقالات را چاپ می‌کنند شکل و جدول فعلا آورده نمی‌شود.

  • از تکرار اعداد و ارقامی که در شکل‌ها و جدول‌ها آمده خودداری شود و تنها تفسیر آنها در این قسمت بیاید.

یکی از چیزهایی که گاهاً دیده می شود و در بین دانشجویان محترم بسیار رواج دارد، این است که اعداد و ارقام را تکرار می‌کنند. یعنی یک بار مطالب را در قالب شکل می‌آورند و یک بار دیگر همان مطالب را در متن عنوان می‌کنند. مثلاً جدولی می‌‌آورند، مقدار پارامتر ۱ و ۲ و۳  را می‌نویسند و بعد در متن هم می‌نویسند و دوباره این را تکرار می‌کنند.

این توسط داورها و ادیتورها قویاً نهی شده است. حتی گاهاً دیده می‌شود که ادیتور برمی‌گرداند و اصلاً مقاله را برای داور ارسال نمی‌کند و به شما می‌گوید که اول این قسمت را اصلاح کنید و این مطالب را یا در متن بیاورید یا آن را در جدول و شکل بیاورید. دو بار نوشتن یا دوباره نوشتن از دید ژورنال‌های معتبر مطلوب نیست. حتی گاهاً دیده می شود که این به سه بار هم می‌انجامد. یعنی مطلبی را در شکل می‌آورد، همان در جدول آورده می شود و مجدد همان مطلب را در متن نیز تکرار می‌کند. این قطعا رد می‌شود.

بنابراین شما فقط در همین حد می‌توانید به شکل ارجاع دهید که بگویید «همان‌طور که در شکل دیده می‌شود، فلان پارامتر افزایش می‌یابد، فلان پارامتر کاهش می‌یابد» یا حداکثر چیزی که می‌توانید عنوان کنید، این است که «در بیشینه‌ی خود این عدد را دارد و در کمینه‌ی خودش این مقدار را دارد» و تنها در همین حد می‌توانید بیان کنید. بنابراین تأکید می‌ شود که حتماً این نکته را نیز رعایت کنید.

در این آموزش با بخش بحث و نتیجه گیری در مقاله خدمت شما بودیم، چنانچه سفارشی از انجام مقالات اعم از انجام مقاله isi، انجام مقاله کنفرانسی، انجام مقاله isc و… داشته باشید می توانید از طریق شبکه های اجتماعی اقدام کنید.

برای ثبت سفارش لطفا در تلگرام یا واتساپ یا ایتا به شماره 09104503300 پیام دهید.