در این مجموعه آموزشی با عنوان انجام مقاله در خدمت شما علاقه مندان به این حوزه هستیم.کارشناسان تیم کارت پروژه با جمع آوری اطلاعات در این زمینه برای علاقه مندان فرصتی را فراهم کردند تا دانشجویان و… بتوانند بصورت کامل این مبحث را فراگیرند.با ادامه آموزشها در خصوص چکیده مقاله با ما همراه باشید.
نحوهی نگارش چکیده مقاله
یکی از مشکلاتی که در بعضی از دانشجویان دیده می شود این است که چکیده مقاله ای که مینویسند، خلاصهای از Results and discussions یا به عبارتی نتایج و بحث است. در حالی که ژورنالها از شما انتظار دارند که خلاصهای از تمامی بخشهای مقاله را باید بیاورید. یعنی هم از بخش Introduction، هم materials and methods و هم Results and discussions و هم Coclusion خلاصهای داشته باشید. یعنی چکیده مقاله شما خلاصهی تکتک بخشهای یک مقاله باشد.
حتی بعضی ژورنالها تأکید میکنند شما در نگارش چکیده مقاله باید بخش به بخش پیش بروید. یعنی در خلاصه مشخص کنید هر قسمت متن خلاصهی مربوط به کدام بخش است. مثلاً ابتدا بنویسید Introduction و یک الی دو خط برای آن خلاصه بنویسید. سپس بنویسید materials and methods و در یکی دو خط در مورد materials and methods بنویسید و همینطور الی آخر. باید توجه داشته باشید که چکیده مقاله شما خلاصه ای از تمام بخشهای مقاله باشد.
بحث دیگری که در اینجا ارائه خواهد شد این است که حتماً دقت کنید که بسیاری از خوانندههای مقالهی شما امکان دستیابی به متن کامل مقالهی شما را بعدها نخواهند داشت. یعنی تنها عنوان مقالهی شما را میبینند و فقط میتوانند Abstract مقاله را بخوانند. به این دلیل که این احتمال وجود دارد که مقالهی کامل شما توسط انتشارات بهصورت رایگان در اختیار قرار نگرفته باشد و آن شخصی که از هر جای دنیا به آن مراجعه میکند، اشتراک دسترسی به مقالهی کامل را نداشته باشد.
به این دلیل که اشتراک ندارد، قاعدتاً فقط چکیده مقاله را میبیند. بنابراین باید چکیده مقاله شما به قدری کارایی داشته باشد که فرد را مجاب کند که هزینه بپردازد و مقالهی شما را تهیه و آن را مطالعه کند و از طرفی باید انقدر اطلاعات بدهد که کلیت کاری که شما انجام میدهید به همراه بخشی از نتایج مهم تحقیقتان را در اختیار شخص قرار دهید که او بتواند استفادهی بهینهای از همین بخش داشته باشد.

محدودیت تعداد لغت در خلاصه به اندازه ۱۵۰ یا ۲۵۰ لغت
برای تعداد لغت چکیده محدودیت وجود دارد. فرمت بسیاری از ژورنالها به این صورت است که میگویند بهطور مثال تعداد لغت چکیده نباید بیشتر از ۱۰۰، ۱۵۰ یا ۲۵۰ عدد باشد. شما حتماً باید این نکته را رعایت کنید. یعنی اگر ژورنالی تعیین کرد که حداکثر لغت Abstract باید ۲۵۰ عدد باشد، شما اگر ۲۵۱ عدد بنویسید، بعداً در حین سابمیت کردن از شما ایراد میگیرد و اجازهی سابمیت کردن نمیدهد.

عدم استفاده از علائم اختصاری قبل از تعریف آن در چکیده
نکتهی دیگری که باید توجه کنیم این است که به هیچ عنوان علامت اختصاری را در ابتدای Abstract بدون آن که آن را تعریف کنیم نباید بیاوریم. یعنی اگر از علامت اختصاری مشخصی استفاده میکنیم، در اولین جایی که در Abstract، این کلمه استفاده شده است، عنوان کاملش نوشته میشود و سپس در پرانتز علامت اختصاری میآید.
از آن به بعد تا انتهای Abstract شما این اجازه را دارید که به جای عنوان کامل آن علامت اختصاری را به کار ببرید. ولی باز دقت کنید در انتهای کار وقتی که Introductionتان بعد از Abstract شروع میشود، باید در اولین جایی که این علامت میآید، عنوان کامل تعریف شود. یعنی به صرف اینکه قبلاً در Abstract تعریف شده است، کفایت نمیکند. این تعریفی که شما در اولین خط کردید، فقط تا انتهای Abstract اعتبار دارد.
نکتهی دیگری که حتماً باید مراعات کنید این است که در Abstract به هیچ عنوان رفرنس ندهید و رفرنس شما حتماً در ادامهی مقاله باشد. در Abstract از آوردن رفرنس و رجوع دادن به یک رفرنس خودداری کنید.
لغات کلیدی (Keywords)
Keywords یا لغات کلیدی در انجام مقاله لغاتی هستند که تعلق آن موضوع تحقیقاتی شما را به یک موضوع علمی نشان میدهند.
برای نوشتن لغات کلیدی خودتان را جای فردی قرار دهید که میخواهد در زمینهی تحقیقاتی که شما انجام دادید، دنبال مقاله بگردد. وقتی که در گوگل سرچ میکنید، برای اینکه چنین مقالهای را پیدا کنید، چه لغتی را سرچ میکنید؟ آن لغتها بهترین پیشنهادات برای لغات کلیدی شماست.
بنابراین به این طریق میتوانید لغات کلیدی مناسب را تشخیص دهید.
- به کار بردن حداقل ۴ تا ۶ لغت کلیدی بر طبق فرمت مجله
معمولاً بین ۴ تا ۶ لغت کلیدی بر طبق فرمت مجله انتخاب میکنید.
- دقت در انتخاب لغت کلیدی به منظور سهولت ارجاع به مقاله شما
باید در انتخاب لغات کلیدی دقت لازم را داشته باشیم. اگر شما لغت کلیدی مناسبی را انتخاب نکنید، دیگران به مقالهی شما رجوع نمیکنند. یعنی شما به دست خودتان مقالهتان را بایکوت کرده اید و اجازه نداده اید که دیگران از آن استفاده کنند. بنابراین حتماً باید به این مورد توجه کنید. فرض کنید که شما در مورد آب انار کار کردید و سیب را به عنوان لغت کلیدی قرار دادید. کسی که میخواهد در زمینهی آب انار کار کند و به دنبال مقاله در این زمینه میگردد، هیچوقت در گوگل یا سایر موتورهای جستوجوگر مثل اسکوپوس و web of sciences برای پیدا کردن مقاله در مورد انار، لغت سیب را سرچ نمیکند.
شما اگر این اشتباه را کرده باشید، مقالهی خودتان را بایکوت کردید. یعنی شخصی که سرچ میکند، هیچ وقت مقالهی شما را پیدا نخواهد کرد. بنابراین حتماً دقت بفرمایید که در ادامهی کار برای مقالهی شما میتواند یک نوع تبلیغی باشد که دیگران از آن استفاده کنند. از طرفی هرچقدر که دیگران بیشتر از مقالهی شما استفاده کنند، تعداد سایتیشنها و تعداد رفرنسهایی که به مقالهی شما میدهند بیشتر باشد، اهمیت و ارزش کار شما افزایش پیدا میکند و h-index شما در جوامع بینالمللی افزایش پیدا میکند.
- قرار دادن لغات کلیدی بلافاصله بعد از چکیده مقاله
محل قرار دادن لغات کلیدی بلافاصله بعد از Abstract است. یعنی بعد از اینکه Abstract تمام شد، در خط بعدی تایپ میکنیم Keywords و لغات کلیدی را در آنجا قرار میدهید و عمدتاً هم بهتر است که لغات کلیدی به ترتیب حروف الفبا تایپ شوند و با , یا ; از هم جدا شوند.
- قرار دادن لغت کلیدی در همان صفحه چکیده
دقت کنید که بعضی از ژورنالها هستند که علاوه بر Abstract از شما یک Abstract کاربردی هم میخواهند یا به اصطلاح practical Abstract هم میخواهند. ژورنالهای خاصی برای بعضی از انتشارات خاص practical Abstract را از شما میخواهند. در چنین مواقعی پس از اینکه شما Abstract را نوشتید، یک پاراگراف را برای Abstract قرار دادید، در زیر آن Keywords را نمینویسید. practical Abstract خودتان را مینویسید و بعد از آن Keywords را قرار میدهید که شامل تمام ژورنالها نمیشود.
در این قسمت از آموزش به نحوه نوشتن چکیده مقاله پرداختیم اگر هم اکنون سفارش انجام انواع مقالات به مانند انجام مقاله isi، انجام مقاله کنفرانسی و دیگر مقالات داشته باشید می توانید با کارشناسان کارت پروژه در ارتباط باشید و سفارش خود را ثبت کنید.
ارسال پاسخ