بیزینس پلن چیست و چگونه بیزینس پلن بنویسیم؟

بیزینس پلن چیست و چگونه بیزینس پلن بنویسیم؟
بیزینس پلن چیست و چگونه بیزینس پلن بنویسیم؟

بیزینس پلن چیست و چگونه بیزینس پلن بنویسیم؟ این روزها زیاد از گوشه و کنار می شنویم که کسب و کارها چند ماه بعد از راه اندازی شکست می خورند و با همان سرعتی که بالا آمده بودند سقوط آزاد می کنند. اما دلیل این موضوع چیست؟ چرا برخی کسب و کارها نمی توانند آنطور که باید و شاید در بازار دوام بیاورند؟

یکی از اصلی ترین دلایل این معضل را می توان بی گدار به آب زدن کسب و کارهای نوپا دانست. بسیاری از افراد تصور می کنند صرف اینکه سرمایه ای دارند و یک ایده نوآورانه در سر دارند، می توانند یک کسب و کار پر رونق راه بیندازند و تا سالها از قبل آن سود ببرند. اما داستان به این سادگی ها نیست.

رمز پیروز شما برای راه اندازی یک کسب و کار نوپا، داشتن بیزینس پلن است. اگر کسب و کار شما را یک سازه ساختمانی در نظر بگیریم، بیزینس پلن حکم پی این ساختمان را دارد که بدون آن همه چیز نقش بر آب است. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد اینکه بیزینس پلن چیست و چگونه باید آن را تدوین نمود به گفتگو بپردازیم. این محتوا برای کسب اطلاعات کامل در مورد بیزینس پلن، اجزای بیزینس پلن و نحوه تدوین آن مناسب است ما اگر تصمیم دارید نوشتن بیزینس پلن خود را برون سپاری کنید، می‌توانید انجام پروژه بیزینس پلن خود را به مجموعه کارت پروژه بسپپارید. ما در کارت پروژه انواع پروژه ها از جمله انجام پروژه های دانشجویی، کسب و کار، نرم افزاری و … را به صورت تخصصی و حرفه ای انجام می‌دهیم.

جدول راهنمای بیزینس پلن چیست و چگونه بنویسیم

عنوان بخشجزئیات
بیزینس پلن چیست؟بیزینس پلن نقشه راه کسب و کار است که به شفاف‌سازی اهداف، پیش‌بینی آینده، تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها، تعیین بازار هدف، محصولات، هزینه‌ها و رقبا می‌پردازد.
اهمیت بیزینس پلنبیزینس پلن مانند پی ساختمان است که بدون آن، کسب و کار دوام نمی‌آورد.
انواع بیزینس پلن1. بیزینس پلن لاغر: مختصر، سرعتی و متمرکز بر نکات کلیدی.
2. بیزینس پلن استاندارد: جامع و کامل، مناسب ارائه به سرمایه‌گذاران.
3. بیزینس پلن یک صفحه‌ای: فشرده برای ارائه تصویری کلی از کسب و کار.
اجزای بیزینس پلن– نام شرکت
– محصول و خدمات
– مخاطبین هدف
– تحقیقات بازار
– مزیت رقابتی
– برنامه بازاریابی
– ساختارهای سازمانی
– منابع انسانی
– شیوه توزیع و خدمات‌دهی
– سیستم مالی
– شیوه‌های تبلیغاتی
– برآورد هزینه‌ها
کاربردهای بیزینس پلنکمک به مدیریت اصولی، تحلیل رقبا، تنظیم استراتژی‌های بازاریابی، فروش و تبلیغات، و حفظ تسلط بر امور کسب و کار.
مراحل نوشتن بیزینس پلن1. توضیح کلی درباره محصول و خدمات.
2. شرح مزیت‌های رقابتی.
3. توضیح درباره مخاطبین هدف و کانال‌های توزیع.
4. استراتژی بازاریابی.
5. معرفی تیم و ساختار انسانی.
6. شفاف‌سازی سیستم مالی.
7. ارائه اسناد ضمیمه.
کلام پایانیبیزینس پلن نه‌تنها در زمان شروع کسب و کار بلکه برای توسعه آن، جذب اسپانسر یا ارائه خدمات و محصولات جدید نیز ضروری است.
چگونه بیزینس پلن بنویسیم؟
چگونه بیزینس پلن بنویسیم؟

بیزینس پلن چیست؟

اگر می خواهید یک کسب و کار را به تازگی راه اندازی کنید و هنوز نام بیزینس پلن به گوش تان نخورده، بدانید که قرار است در مخمصه بدی گرفتار شوید. تمام افرادی که می خواهند یک کسب و کار جدید راه اندازی کنند باید بدانند بیزینس پلن چیست. بیزینس پلن به زبان ساده نقشه راه شما برای موفق شدن است.

بیزینس پلن به شما کمک می کند تا دیدگاه روشنی در مورد مسیر راه تان داشته باشید، تهدیدها و فرصت های این مسیر را بشناسید، آینده را پیش بینی کنید و از شکست های احتمالی جلوگیری نمایید.

به کمک بیزینس پلن می توان از تمام نقاط کور و ابهامات مسیر مطلع شد. با استفاده از بیزینس پلن می توان اهداف کسب و کار را شفاف سازی کرد، مخاطبین هدف را تعیین کرد، نوع محصولات را مشخص کرد، هزینه ها را برآورد نمود، اهداف بازاریابی را ترسیم کرد و تحلیل خوبی از رقبا و وضعیت بازار به دست آورد. بیزینس پلن در واقع طرحی است که به شما کمک می کند بتوانید جایگاه خودتان را در بازار پیش بینی کنید و “واقع بینانه” جلو بروید.

اگر موضوع بیزینس پلن برایتان جالب است، پیشنهاد می‌کنم کاوش بیشتری در این محتوا که، مثالی کامل و کاربردی از نمونه بیزینس پلن است داشته باشید.

آشنایی با انواع بیزینس پلن

بیزینس پلن دارای انواع مختلفی می باشد که در این بخش شرح خواهیم داد:

·       بیزینس پلن لاغر

یک بیزینس پلن سرعتی، ساده و مختصر که فقط نکات کلیدی در آن مطرح شده اند. این نوع بیزینس پلن زمانی طرح می شود که زمان کمی در دسترس است و به انعطاف پذیری بالایی نیاز است. ساده بودن، خلاصه بودن، متمرکز بودن روی استراتژی ها، عدم توضیحات اضافه و کاربردی بودن از ویژگی های این بیزینس پلن است.

·       بیزینس پلن استاندارد

این بیزینس پلن نوعی بیزینس پلن جامع و کامل است که برای ارائه به بانک ها، اسپانسرهای مالی و سرمایه گذاران و ذینفعان عالی می باشد. این بیزینس پلن حاوی خلاصه اجرایی، تحلیل های بازار، برنامه های سازمانی، برنامه های مالی، توضیحات محصول و خدمات، برنامه بازاریابی و برنامه فروش می شود.

·       بیزینس پلن یک صفحه ای

بیزینس پلن یک صفحه ای بسیار فشرده است و هدف آن فقط و فقط ارائه یک تصویر شفاف از کسب و کار در یک صفحه است. این بیزینس پلن را معمولا به شرکای تجاری ارائه می دهند تا سریعا آن ها را قانع کنند. بازار هدف، مزایای رقابتی، موارد مالی، خلاصه اجرایی و استراتژی های فروش در این بیزینس پلن توضیح داده می شوند.

شما میتوانید برای مطالعه بیشتر به محتوای ، تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن از صفر تا صد مراجعه و از مطالب آن استفاده کنید.

آشنایی با انواع بیزینس پلن
آشنایی با انواع بیزینس پلن

اجزای بیزینس پلن را بشناسید

اگر می خواهید یک بیزینس پلن خوب بنویسید، باید اجزای آن را به درستی بشناسید و روی آن ها تمرکز داشته باشید. اما این اجزا چیست؟ در این بخش به اجزای مهم بیزینس پلن اشاره کرده ایم:

·       نام شرکت

انتخاب نام شرکت تاثیر فوق العاده ای در میزان موفقیت شما خواهد داشت بنابراین آن را بی اهمیت مپندارید.

·       محصول و خدماتی که قرار است ارائه دهید

یکی از اصلی ترین اجزای بیزینس پلن، محصول و خدماتی است که قرار است ارائه دهید. این محصول و خدمات باید بتوانید به شکل اساسی نیاز مشتریان را برآورده سازد. مهم نیست چقدر برای تولید این محصول یا ارائه این خدمات تلاش می کنید، آنچه که مشتری در نهایت می بیند محصول و خدمات شماست، نه تلاش های شبانه روزی شما.

·       مخاطبین هدف

شناخت پرسونای مخاطب در موفقیت کسب و کار شما اهمیت زیادی دارد. هر چه تناسب بیشتری بین محصول و پرسونای مخاطب وجود داشته باشد، مسیری که طی خواهید کرد درست تر خواهد بود. شغل مخاطبین هدف، سن آن ها، جنسیت آن ها، میزان درآمد آن ها، موقعیت جغرافیایی آن ها و میزان نیاز آن ها به محصولات شما همگی در این بین اهمیت دارند.

·       خلاصه ای دقیق از تحقیقات بازار

رقبای شما در بازار چه کسانی هستند؟ چه محصولاتی تولید می کنند؟ چگونه به دست مشتری می رسانند؟ سیستم قیمت گذاری آن ها چگونه است؟ میزان فروش آن ها چقدر است؟ از چه تکنولوژی هایی استفاده می کنند؟

·       مزیت رقابتی کسب و کارتان در مقایسه با رقبا

شما باید برای این پرسش یک پاسخ شفاف داشته باشید؛ چرا مشتریان باید به جای خرید محصول رقبا سراغ محصول شما بیایند؟

·       برنامه بازاریابی شفاف

داشتن مارکتینگ پلن یعنی داشتن یک طرح منسجم که در آن مشخص می کنید دقیقا در کدام نقطه از بازار ایستاده اید؟ تمرکزتان بر کدام بخش بازار است؟ از چه نوع محتوایی استفاده می کنید؟ کمپین فروش دارید؟ ابزار تبلیغاتی تان چیست؟

·       ساختارهای سازمانی

داشتن ساختار سازمانی یعنی جلوگیری از موازی کاری، جلوگیری از تداخل وظایف و جلوگیری از دوباره کاری. کارکنان باید بتوانند در قالب یک ساختار سازمانی اصولی با آرامش کار کنند.

·        منابع انسانی

کسب و کار شما به دست نیروی انسانی حیات می یابد. چه تعداد نیروی نیاز دارید؟ هر کدام چه مهارت هایی لازم دارند؟ آیا نیاز به آموزش نیروی انسانی دارید؟ آیا برنامه ای برای توسعه مهارت های نیروی انسانی دارید؟ شاخص شما برای رشد کارکنان چیست؟

·       شیوه توزیع محصول و نحوه خدمات دهی

آیا در شیوه توزیع محصول و خدمات و انتخاب کانال های توزیع به اندازه کافی خلاق بوده اید؟ این سوالی است که باید در این بخش از خود بپرسید.

·       نوع سیستم مالی

نداشتن یک سیستم مالی قوی یعنی سلام کردن به پایان در ابتدای راه! مگر می شود بدون یک سیستم مالی قوی یک کسب و کار را پیش برد؟ قیمت گذاری ها، فرآیندهای ثبت امور مالی، گزارشات فروش، گزارشات دوره ای و ثبت هزینه ها و سودآوری همگی در این سیستم می گنجند.

·       شیوه های تبلیغاتی

آیا فکری برای تبلیغات کسب و کارتان کرده اید؟ اگر می خواهید همه چیز به خوبی پیش برود باید از ابتدای کار راهکارهای تبلیغاتی موثر را در پیش بگیرید. داستن استراتژی قوی تبلیغاتی یکی از مهمترین ارکان بیزینس پلن است.

·       برآورد دقیق از هزینه ها و امور مالی

با تمام این تفاسیر آیا یک برآورد دقیق از هزینه ها به دست آورده اید؟ آیا هزینه های پیش رو با سرمایه شما جور در می آید؟ برآورد هزینه به شما کمک می کند تا در بودجه بندی بی گدار به آب نزنید.

اجزای بیزینس پلن را بشناسید
اجزای بیزینس پلن را بشناسید

از کاربردهای بیزینس پلن چه می دانید؟

احتمالا تا به اینجای کار با مفهوم بیزینس پلن آشنا شده اید. اما اینکه کاربرد بیزینس پلن دقیقا چیست ممکن است هنوز برای شما در هاله ای از ابهام باشد. بیزینس پلن به شما کمک می کند تا همچون یک فرمانده روی امور مربوط به کسب و کارتان تسلط داشته باشید و رشته امور از دست تان خارج نشود. فرقی ندارد می خواهید یک شیرینی پزی خانگی راه بیندازید یا یک کارگاه ریسندگی صنعتی. در هر صورت شما به بیزینس پلن نیاز دارید.

با استفاده از بیزینس پلن می توان مدیریت اصولی را پیاده سازی کرد و چشم اندازی روشن در مورد سرمایه های انسانی و امور مالی داشت. از همه مهمتر اینکه با استفاده از بیزینس پلن می توان رقبا را تحلیل کرد. بنابراین می توانید استراتژی های بازاریابی، فروش و تبلیغات تان را به نحوی تدوین کنید که از رقبای خود جلو بزنید و حرف های تازه ای برای گفتن داشته باشید.

تفاوت طرح توجیهی و بیزینس پلن و کاربرد آن ها یکی از مطالبی است که در پروژه بیزینس پلن کاربردی و مورد استفاده است.

نحوه نوشتن یک بیزینس پلن

اکنون قرار است در مورد این موضوع صحبت کنیم که چگونه باید یک بیزینس پلن بنویسیم؟ مراحل قدم به قدم نوشتن بیزینس پلن چیست؟ قبل از هر چیز نحوه نوشتن بیزینس پلن بستگی به هدف شما دارد. به عنوان مثال اگر قرار است برای کسب و کارتان یک اسپانسر مالی جور کنید یا از بانک وام بگیرید باید تمرکز بیشتری روی برآورد هزینه ها و توجیه اقتصادی طرح داشته باشید. با این حال نوشتن بیزینس پلن یک چارچوب کلی دارد که اگر در قالب همان عمل کنید بی شک موفق خواهید شد.

·       گام نخست:

در گام نخست از نوشتن بیزینس پلن یک توضیح کلی در مورد محصول و خدمات تان بدهید. داشتن قلم قوی در داستان سرایی اینجا حسابی به کارتان می آید. در این بخش باید تیر را بر چله کمان بگذارید و به هدف بزنید. سرمایه گذاران با خواندن همین بخش متوجه می شوند که آیا طرح شما ارزش خواندن تا انتها را دارد یا خیر. پس یک روایت جذاب از محصول و خدمات تان بنویسید.

·       گام دوم:

در این گام توضیح دهید که محصول و خدمات شما چه گره ای از کار مشتریان باز می کند؟ رقبا هم اکنون چه می کنند و شما چه ایده های جدیدی در سر دارید؟ سعی کنید در مورد مزایای رقابتی تان توضیح دهید و به آن شاخ و برگ دهید.

·       گام سوم:

در مورد کانال های توزیع محصولات تان صحبت کنید. توضیح دهید که مخاطبین هدف شما چه کسانی هستند و محصول شما قرار است چگونه به دست آن ها برسد. برای نوشتن این بخش باید تسلط خوبی روی بازار داشته باشید و این تسلط را در نوشته های خود نشان دهید.

شناخت دقیق مخاطب هدف یعنی پتانسیل خوبی برای ارائه برنامه های فروش پر بازده دارید و می توانید در هزینه تبلیغات صرفه جویی کنید. سعی کنید در این بخش نشان دهید که صنعت شما در حال رشد است و شما می توانید از این آب ماهی های تازه ای بگیرید.

·       گام چهارم:

استراتژی بازاریابی تان را در این بخش به شکل مفصل توضیح دهید. اینکه قرار است در کدام بستر با مخاطبان ارتباط برقرار کنید؟ چگونه قرار است آن ها را ترغیب به خرید کنید؟ محصولات تان را قرار است چگونه و طبق چه سیستمی قیمت گذاری کنید؟ شرکای شما در بحث فروش چه کسانی هستند؟

·       گام پنجم:

در این بخش در مورد ساختار انسانی کسب و کارتان توضیح دهید. مدیران و کارشناسان را تیم بندی کنید و رزومه هر کدام از آن ها را به شکل مفصل بیان کنید. هر چه تیم انسانی قوی تری گرد هم آورید، سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای حمایت از شما خواهند داشت. آن ها فقط دنبال ایده های ناب نیستند بلکه به دنبال تیم های قوی می گردند.

·       گام ششم:

در مورد سیستم مالی تان توضیح دهید. جریان های مالی را شفاف سازی کنید، مدل درآمدی تان را توضیح دهید و در مورد هزینه ها و بودجه بندی و سود خالص و درصد سهام داران صحبت کنید. نگذارید نقطه کور یا مبهمی در مورد مسائل مالی باقی بماند. پیش بینی میزان فروش و درآمد، میزان سود و زیان احتمالی، صورت جریان وجوه نقدی و تزارنامه را در این بخش جای دهید.

·       گام هفتم:

این گام که گام آخر است مربوط به اسناد ضمیمه می شود. این بخش را می توانید با جداول، نمودارها و یادداشت ها تکمیل کنید. هر آنچه که در متن بیزینس پلن نتوانسته اید به آن اشاره کنید را در این بخش جای دهید.

برای دستیابی به نکات بیشتر در مورد بیزینس پلن به تفاوت مارکتینگ پلن و بیزینس پلن به همراه کاربرد آنها مراجعه و از اطلاعات آن استفاده کنید.

کلام پایانی

این یک تصور اشتباه است که بیزینس پلن فقط در زمان راه اندازی یک کسب و کار لازم می شود. شما برای توسعه کسب و کارتان هم نیاز به بیزینس پلن دارید. اگر می خواهید یک محصول یا خدمات جدید به سبد محصولات و خدمات خود اضافه کنید، اگر می خواهید نیروی انسانی خود را گسترش دهید، اگر می خواهید کسب و کارتان را به یک هلدینگ تبدیل کنید و یا به شیوه ای جدید به مشتریان خود خدمات دهید به بیزینس پلن نیاز خواهید داشت.

بنابراین همانطور که می بینید بیزینس پلن فقط در زمان راه اندازی کسب و کار ضروری نیست و در مواقعی که نیاز به توسعه کسب و کار یا جذب اسپانسر مالی باشد نگارش و ارائه می شود.

برای ثبت سفارش لطفا در تلگرام یا واتساپ یا ایتا به شماره 09104503300 پیام دهید.