ذ م م در حسابداری مخفف چیست؟ + 3 روش محاسبه

ذ م م در حسابداری مخفف چیست؟
ذ م م در حسابداری مخفف چیست؟

یادگیری اصطلاحات حسابداری برای آن دسته از حسابدارانی که قصد فعالیت حرفه ای در این زمینه دارند، اهمیت بسیار زیادی دارد. احتمالا تا به حال، نام حروف کنار هم قرار گرفته را شنیده اید؛ اما مفهوم آن ها را درک نکرده اید. اینکه ذ م م در حسابداری مخفف چیست؟ سوال بسیاری از شمایی است که می خواهید با این عبارت آشنا باشید و از آن برای امور حسابداری استفاده کنید.

ذ م م در حسابداری مخفف چیست؟

ذ م م مخفف عبارت «ذخیره مطالب مشکوک الوصول» است. این عبارت در علم حسابداری، به عنوان یکی از مباحث مهم شناخته می شود و حساب کردن آن برای یک شرکت و سازمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در ادامه این مقاله از سایت انجام پروژه های دانشجویی کارت پروژه، به توضیح کامل این موضوع می‌پردازیم.

ذخیره مطالبات مشکوک الوصول چیست؟

ذخیره مطالبات مشکوک الوصول (Bad debt reserve) که به اختصار در میان حسابداران ذ م م نامیده می شود، ذخیره ای است که بر اساس روش های متداول و استاندارد حسابداری برای مطالبات و اسناد دریافتی در حساب ها انجام می شود. ممکن است یک شرکت دارای بدهی هایی باشد که بدهکاران توان پرداخت بدهی را در موعد مقرر شده را ندارند و این موضوع باعث عدم وصول مطالبات خواهد شد.

مدیران شرکت ها و موسسات، برای جلوگیری از بروز مشکل در فرآیند حسابداری، یک دیدگاه محافظه کارانه را در نظر گرفته اند که برای هر مطالبه مشکوک الوصول، یک ذخیره را در نظر می گیرند که این ذخیره در اصطلاح با نام ذخیره مطالب مشکوک الوصول نامیده می شود. این حساب ذخیره، می تواند از بهم ریختگی صورت حساب ها و ترازنامه های حسابداری جلوگیری کرده و از نقص بودجه مالی در هر دوره جلوگیری کند.

مقاله پیشنهادی: عبارت ب ت ک خ در حسابداری یعنی چی؟

ذ م م در حسابداری چگونه محاسبه می شود؟

ذ م م در حسابداری در واقع به ذخیره هزینه مطالبات مشکوک الوصول گفته می شود که در پایان هر سال مالی برای شرکت ها و بنگاه های اقتصادی محاسبه می گردد. برای محاسبه آن می توان از روش های زیر کمک گرفت:

رسیدگی و بررسی وضعیت هر مشتری

در بعضی از شرکت ها و بنگاه های اقتصادی، تعداد مشتریان زیاد نیست و می توان به راحتی به وضعیت مالی هر یک از آن ها دسترسی داشت و وضعیت تک تک آن ها را به تفکیک بررسی نمود. پس از بررسی های انجام شده، اگر بخشی از مطالبات در زیرگروه مطالبات مشکوک الوصول قرار گرفتند، معادل آن بدهی را در ذخیره مطالبات در نظر گرفته می شود. در این صورت، سوخت طلب و هزینه مطالبات مشکوک الوصول بدهکار در حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول بستانکار وارد می شود. این روش بسیار دقیق و موشکافانه است و محدودیت هایی را نیز به همراه دارد. برای شرکت هایی که مشتریان زیادی دارند، استفاده از این روش امکان‌پذیر نیست.

ذ م م در حسابداری مخفف چیست؟
ذ م م در حسابداری مخفف چیست؟

تعیین درصد از مانده بدهکاران

بعضی از شرکت ها بر حسب تجربه سالیات قبلی، باید حدس و گمان هایی از مانده حساب بدهکاران که قابل وصول نباشند بزنند. این بخش در واقع به صورت درصدی برای شرکت تضمین می شود و می توان با محاسبه کردن درصد ذهنی به همان میزان در پایان سال، مبلغی را در ذخیره مطالبات خود مد نظر قرار داد. این روش، اگرچه تقریبی است؛ اما جزء روش های متداول برای محاسبه هزینه مطالبات مشکوک الوصول می باشد.

تنظیم جدول زمانی

این روش نیز بر اساس تجربه سالیان پیش انجام می شود. شرکت ها باید این مسئله را در نظر بگیرند که هر چقدر از زمان تاخیر بدهی مشتریان بگذرد، احتمال اینکه عدم وصول بدهی آن ها قطعی شود وجود دارد. بر این اساس، جدولی تهیه می شود که بر اساس آن میزان ذخیره مطالبات را محاسبه خواهد کرد. این روش، معمولا برای شرکت های کوچک با مشتریان محدود مناسب است. شرکت هایی که دارای مشتریان زیاد هستند، نمی توانند به صورت صحیح این جدول زمانی را تنظیم کنند.

خدمات مرتبط با حسابداری:

در موسسه ما خدمات متنوعی در حوزه حسابداری ارائه می‌شود. اگر به عنوان  دانشجوی حسابداری در حال مطالعه این محتوا  هستید، این خدمات  می‌توانند برای شما  مفید باشند:

سخن پایانی

ذ م م در حسابداری مخفف عبارت ذخیره مطالبات مشکوک الوصول است که حسابداران برای شرکت های کوچک و بزرگ جهت جلوگیری از کاهش نقدینگی در شرایطی که مطالبات وصول نمی شوند یا دیر وصول می شوند، در نظر می گیرد. این مفهوم در حسابداری بسیار حائز اهمیت بوده و از خطاهای احتمالی و مشکلات مالی و مالیاتی جلوگیری می کند.

مقالات پیشنهادی مرتبط:

سوالات متداول

ذ م م در حسابداری مخفف چیست؟

ذ م م در حسابداری مخفف چیست؟ ذ م م، در واقع مخفف عبارت ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در حسابداری است که برای مطالباتی که احتمال وصول آن ها وجود ندارد، محاسبه می شود.

ذ م م در حسابداری چگونه محاسبه می گردد؟

با 3 روش تعیین درصد از مانده بدهکاران، تنظیم جدول زمانی و رسیدگی و بررسی وضعیت هر مشتری، می توان این مفهوم در حسابداری را محاسبه نمود.

برای ثبت سفارش لطفا در تلگرام یا واتساپ یا ایتا به شماره 09104503300 پیام دهید.