تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن، وارد شدن به جهان پویا و پر از فراز و نشیب کسب و کار، با چالش های زیادی همراه است. یکی از این چالش ها آشنایی با مفاهیمی است که به ظاهر شبیه به هم هستند اما در باطن تفاوت هایی کلیدی دارند.
در مسیر نفس گیر و پر مخاطره ای که برای راه اندازی یک کسب و کار در پیش دارید با دو مفهوم مهم به نام های بیزینس پلن و بیزینس مدل روبرو می شوید. در وهله نخست ممکن است تصور یکسان از این دو داشته باشید. این در حالی است که شناخت تفاوت های این دو می تواند از شما یک بیزینس من حرفه ای بسازد. پس لازم است که با تفاوت بیزین مدل (BM) و بیزینس پلن (BP) آشنا شوید.

آشنایی با مفهوم بیزینس پلن
برای اینکه به درک خوبی از تفاوت های بیزینس پلن و بیزینس مدل برسید باید این دو را بشناسید. بیزینس پلن یک ابزار استراتژیک برای نمایان کردن چشم انداز کلی کسب و کار شماست. در دنیای امروز که عدم قطعیت نفس کسب و کارها را گرفته و بسیاری از پیش بینی ها به دلیل عدم قطعیت در بازار و شرایط اقتصادی با مشکل مواجه می شوند، داشتن بیزینس پلن ضروری است. بیزینس پلن کمک می کند تا اهداف کسب و کارتان را با دقت تعیین کنید و مسیری درست را برای رسیدن به اهداف طی نمایید.
اهداف کسب و کار، مخاطبین هدف، ساختار سازمانی، ریسک های احتمالی، استراتژی های بازاریابی، شیوه های تبلیغات، برآورد هزینه ها، تحلیل رقبا، تحقیقات بازار، مزایای رقابتی و فرصت ها و تهدیدات پیش رو همگی در بیزینس پلن مطرح می شوند. بیزینس پلن یک سند پویا از کسب و کار شماست که به صورت دوره ای مورد تجدید نظر قرار می گیرد.

آشنایی با مفهوم بیزینس مدل
بیزینس مدل بیشتر از آنکه به نقشه راه شبیه باشد، شباهت زیادی به یک چارچوب کلی دارد. در چارچوب بیزینس مدل می توان ساختار درآمد و پاداش و اصول عملکرد این ساختار را تعیین کرد. در واقع بیزینس مدل به شما می گوید که چگونه قرار است محصولات و خدمات شما به درآمد تبدیل شوند.
از مهمترین عناصر بیزینس مدل می توان به مسیرهای اصلی کسب درآمد، چگونگی افزودن ارزش به محصولات و خدمات، شناخت نیاز مخاطبین هدف و ساختارهای مالی اعم از ساختار هزینه و درآمد اشاره کرد. به کمک بیزینس مدل می توان یک چارچوب محکم برای مدیریت درآمد و هزینه ها ایجاد کرد. به کمک این مدل برآورد بازدهی اقتصادی بسیار راحت تر خواهد بود. لازم به ذکر است که هر گونه تغییر در شرایط اقتصادی، اوضاع بازار، تکنولوژی ها و نیازهای مشتریان منجر به تغییر در بیزینس مدل خواهد شد.
تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن در دامنه
حتما تا اینجای کار متوجه تفاوت های محسوس بین بیزینس پلن و بیزینس مدل شده اید. با این حال سعی داریم تفاوت این دو را برای شما با شفافیت بیشتری تشریح کنیم. یکی از تفاوت های اصلی این دو در دامنه است.
همانطور که متوجه شدید بیزینس پلن تمام جنبه های عملیاتی کسب و کار را در بر می گیرد و هر آنچه که به برآوردهای مالی، تحلیل رقبا، تحقیقات بازار و ساختار سازمانی و منابع انسانی مربوط باشد را پوشش می دهد. این در حالی است که بیزینس مدل به طور تخصصی روی چگونگی ایجاد ارزش افزوده برای مشتری تمرکز دارد و هدف آن خلق ارزش است.

تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن از لحاظ ساختار
یکی از اصلی ترین تفاوت های بیزینس پلن و بیزین مدل را می توان تفاوت در ساختار این دو دانست. بیزینس پلن به مراتب جامع تر از بیزینس مدل می باشد. هر چه ابعاد کسب و کار بزرگتر باشد، قطر بیزینس پلن بیشتر و بیشتر می شود. این در حالی است که بیزینس مدل را می توان حتی برای وسیع ترین کسب و کارها در چند صفحه نگاشت.
بیزینس پلن شامل خلاصه اجرایی، تحلیل بازار، تحلیل محصول، استراتژی بازاریابی و استراتژی های مالی می شود. در حالی که بیزینس مدل در بر دارنده ارزش پیشنهادی، بخش بندی بازار، کانال های توزیع و روابط با مشتری و جریان درآمدی است.
تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن از لحاظ چارچوب زمانی
از دیگر تفاوت های بیزینس پلن و بیزینس مدل می توان به تفاوت در چارچوب زمانی اشاره کرد. بیزینس پلن را معمولا قبل از راه اندازی یک کسب و کار تدوین می کنند و به آن به چشم یک نقشه راه نگاه می کنند. این در حالی است که بیزینس مدل را می توان در هر زمان تدوین نمود و آن را توسعه داد.
تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن از لحاظ انعطاف پذیری
بیزینس مدل نیاز به انعطاف پذیری و پویایی بیشتری دارد. بیزینس پلن را می توان سالی یک بار مورد بازبینی و اصلاح قرار داد. این در حالی است که احتمال تغییر دادن بیزینس مدل در هر زمان و هر شرایطی وجود دارد. هر تغییر در بازار می تواند زمینه ساز تغییر در بیزین مدل شود. در حالی که تغییر دادن بیزینس پلن به این سادگی ها نیست.

تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن از لحاظ دوره به روز رسانی
بیزینس پلن را برای یک دوره 3 تا 5 ساله نگارش می کنند. با این حال عواملی مانند تغییرات در بازار، تغییر در فناوری ها، تغییر در قوانین و تغییر در اهداف کسب و کار منجر به بازبینی آن می شوند. بیزینس مدل اما در دوره های کوتاه تری بازبینی می شود و دلایل بازبینی آن متفاوت هستند. مواردی مانند تغییر در رفتار مشتری ها، تغییر در هزینه ها، تغییر در سطح رقابت و تغییر در استراتژی های کسب و کار منجر به بازبینی بیزینس مدل می شوند.
برای انجام پروژه بیزنس پلن می توانید با کارشناسان کارت پروژه در ارتباط باشید و سفارش خود را ثبت نمائید.
تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن از لحاظ معیارهای اندازه گیری موفقیت
میزان موفق بودن بیزینس پلن و بیزینس مدل را با معیارهای مختلفی می سنجند. در این بخش به این موارد اشاره خواهیم کرد:
معیارهای موفقیت بیزینس پلن
- رشد درآمد
- نرخ سودآوری
- میزان رضایت مشتری
- نائل شدن به اهداف بازاریابی
- کسب رضایت کارکنان
معیارهای سنجش موفقیت بیزینس مدل
- میزان رضایت مشتری
- نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل
- نرخ نگهداری و حفظ مشتری
- نرخ افزایش سهم بازار
- نرخ سودآوری

تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن از لحاظ نوع مخاطب
تفاوت بیزینس پلن و بیزینس مدل از لحاظ نوع مخاطب، بیزینس پلن را معمولا به سهامداران خارجی کسب و کار مانند وام دهندگان، بانک ها، سرمایه گذاران و اسپانسرها ارائه می دهند. در حالی که مخاطب اصلی بیزینس مدل معمولا نیروهای فعال در خود سازمان هستند. نیروهای داخلی باید تسلط خوبی بر بیزینس مدل داشته باشند و آن را در تصمیم گیری های استراتژیک دخالت دهند.
تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن از لحاظ تمرکز بر امور مالی
بیزینس پلن و بیزینس مدل هر دو بر جزئیات مالی تمرکز دارند. با این تفاوت که بیزینس پلن شامل پیش بینی های اصولی و زیرکانه از تجزیه و تحلیل های بازار می شود. در حالی که بیزینس مدل سطح جزئیات بیشتری را در این باره در بر می گیرد و مواردی مانند ارزش پیشنهادی شرکت، ارزش افزوده برای مشتری و جریان های درآمدی را نیز در بر می گیرد.
تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن از لحاظ هدف
بیزینس پلن و بیزینس مدل از لحاظ اهداف متفاوت اند. هدف بیزینس پلن را می توان تدوین استراتژی ها و اهداف کلان دانست در حالی که هدف اصلی بیزینس مدل تشریح جزئیات ساختار درآمد و مکانیسم ارزش آفرینی برای مشتری می باشد.
تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن و بیزینس مدل
تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن، اگر قرار باشد ویژگی های بیزینس پلن و بیزینس مدل را در دو کفه ترازو به قیاس بگذاریم باید به این موارد اشاره داشته باشیم.
ویژگی های بیزینس پلن:
- بیزینس پلن شامل جزئیات عمیق درونی می شود و اطلاعات مفصلی در مورد محصول، شرایط بازار و رقبا فراهم می کند.
- بیزینس پلن برنامه ریزی بسیار دقیقی دارد.
- هدف از طرح کردن بیزینس پلن، استقرار آن در بلندمدت می باشد.
- بیزینس پلن را می توان برای کسب و کارهای جدید و موجود نگاشت.
ویژگی های بیزینس مدل:
- بیزینس مدل بسیار انعطاف پذیر است و به سادگی می توان آن را مطابق با نیاز بازار و مشتریان تغییر داد.
- بیزینس مدل بر تجربه مشتری متمرکز است و تغییرات آن بر مبنای بازخورد مشتریان صورت می گیرد.
- با استفاده از بیزینس مدل می توان مدیریت ریسک موثر را پیاده سازی نمود.
- بیزینس مدل حتی در مبهم ترین شرایط بازار باز هم با خلاقیت و نوآوری مسائل را حل می کند.
- با استفاده از بیزینس مدل می توان بازار را به سرعت تحلیل کرد و به تغییرات آن پاسخ سریع داد.
- بیزینس مدل صرفا برای کسب و کارهای موجود نگاشته می شود.
کلام پایانی
تفاوت بیزینس مدل و بیزینس پلن، بیزینس پلن طرحی بلندمدت و گسترده است که در زمان شروع یک کسب و کار و یا در زمان توسعه آن راه اندازی می شود. این طرح کمک می کند تا در مسیر راهبردی بتوانید تجدید نظر کنید و با شرایط اقتصادی جدیدی کنار بیایید. از طرفی منجر به توسعه کسب و کار می شود و چالش ها و فرصت های پیش رو را عیان می کند.
بیزینس مدل نیز در نوع خود تاثیر زیادی در کسب و کار شما دارد. به کمک بیزینس مدل می توان نرخ تغییر پذیری را بالا برد و بر اساس ارزش های اخلاقی و تجربه مشتریان در کسب و کار تغییر ایجاد کرد. تاکید بیزینس مدل روی نوآوری است و ابهامات را سریعا رفع می کند. در عین تمام تفاوت های ذکر شده، این دو ابزار در کنار هم ناجی موفقیت کسب و کار شما هستند.
ارسال پاسخ