اعداد مختلط در متلب|انواع دستورات مهم و کاربردی (جلسه سی و چهارم)

اعداد مختلط در متلب
اعداد مختلط در متلب

در این دوره آنلاین آموزش متلب به صورت رایگان با سری آموزش‌های نرم افزار متلب در خدمت شما هستیم. در واقع آنچه که شما به طور کاملا عملی برای استفاده در انجام پروژه متلب نیاز دارید در این جلسات ارائه خواهد شد.

در جلسه گذشته از آموزش مقدماتی متلب در رابطه با توابع و دستورات متلب|بخش مستندات صحبت کردیم. در این جلسه قصد داریم درباره اعداد مختلط در متلب صحبت کنیم.

دستور abs و angle در متلب

abs و angle چه هستند؟ می‌خواهیم در مورد این دو توضیح مختصری دهیم.

دستور abs: اندازه‌ی عدد مختلط را به ما می‌دهد.

دستور angle: زاویه‌ی عدد مختلط را به ما می‌دهد.

در برنامه paint رسم کردیم.

محور مختصات با مؤلفه‌های x و y
نمایش محور مختصات با مؤلفه‌های x و y

اگر این محور مختصات ما با مؤلفه‌های x و y باشد، و a هم عددی که داریم باشد و خط r که دارای یک طول و عرض است و زاویه‌ی آن  است. در نتیجه abs (a) همان r است و angle(a) همان   یعنی زاویه‌ی  است.

بسیار ساده است و موضوع پیچیده‌ای نیست. زاویه‌ی a زاویه‌ی نشان داده شده در شکل است و abs(a) هم مقدار r است.

اگر داشته باشیم a=x+yj که قبلا مثال آن را نیز بیان کردیم، real(a) همان مقدار x است و imag(a) همان مقدار y است. conj آن هم به این صورت تعریف می‌شود: مقدار real منهای مقدار imag یا بردار موهومی ما؛ مقدار حقیقی منهای مقدار موهومی که مقدار موهومی را با یک j نشان می‌دهیم.

چند مثال هم در خود متلب می‌زنیم و مشاهده می‌کنیم که چیست. فرض کنیم که a=2+2j. در اینجا مقدار حقیقی ۲ و مقدار موهومی هم ۲ است. حال می‌خواهیم ببینیم abs(a) چیست. قبلا توضیح دادیم که چه بود، مقدار r بود. جواب  می‌باشد که مقدار آن 2.8284 است.

حال اگر   را به توان ۲ برسانیم، می‌شود ۸ . برای مثال abs(a)^2 مساوی ۹ می‌شود و ۴ تا صفر جلوی اعشار هم به خاطر double بودن آن است.

حال angle(a) یعنی زاویه‌ی a را می‌خواهیم ببینیم چند است که جواب 0.7854 را داده است.  ۴۵ را حساب می‌کنیم که 0.78 می‌شود.

به همین صورت می‌توانیم بگوییم real و imag و conj آن چند می‌شود.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 1

تا اینجای کار در مورد داده‌های عددی یعنی Numeric types صحبت کردیم که اگر در help متلب هم نگاه کنید و back بزنید، در مورد داده‌های عددی صحبت کردیم.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 2

داده‌های کاراکتری و string هم داریم که اگر خاطرتان باشد، در جلسه گذشته یک داده عددی به نام hello sina نوشتیم و این داده را با استفاده از جدول ascii table تبدیل کردیم.اگر فراموش کرده‌اید، مطالب جلسه گذشته رو مرور کنید. حال می‌خواهیم بحث را کمی کامل‌تر کنیم و در مورد این‌ها هم صحبت کوتاهی داشته باشیم و اگر علاقه‌مند بودید، خودتان بیشتر راجع به آن مطالعه کنید.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 3

فرض کنید که همان A را داریم و برابر با همان Hello sina باشد. در workspace کنار A به چه صوت نشان داده شده است؟ ch یعنی character است.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 4

حال می‌خواهیم ببینیم class (A) چیست یعنی این داده از چه نوعی است. جلسه گذشته همه این‌ها را توضیح دادیم.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 5

حال می‌گوییم double(A) چیست. مشاهده می‌کنید که برای ما با استفاده از جدول ascii آن را تبدیل کرده است. مثلاً اگر ۳۲ را در این میان پیدا کنید یعنی space یا فاصله.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 6

حال فرض کنید که B را داریم که یک ماتریس است و به صورت زیر تعریف می‌شود. می‌خواهیم ببینیم که کاراکترهای B ما چه هستند. ABCD کاراکترهای ما در ماتریس B هستند که به صورت حروف بزگ هم هستند.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 7

حال اگر بنویسیم char(B+32) به نظر شما چه جوابی را نشان می‌دهد؟ یعنی B را به اضافه ۳۲ کند. به نظر شما اگر در جدول ascii نگاه کنیم، یعنی مثلا اگر A ۶۵ باشد، آن را با ۳۲ جمع می‌کند و سپس آن عدد را به ما می‌دهد؟

به همین صورت است ولی همه‌ی آنها abcd (با حروف کوچک) می‌شوند. چرا به این صورت شده است؟ زیرا حروف بزرگ و حروف کوچک در آن جدول با هم  به اندازه ۳۲ تا فاصله دارند.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 8

به دلیل این‌که ماهیت همه کاراکترها و seringها در متلب آرایه‌ای است، جفتشان به یک صورت در نظر گرفته می‌شوند. اما در زبان‌هایی مانند زبان c و زبان‌های مشابه کاراکتر یک چیز جدا است و stringها هم یک چیز دیگری هستند.

اگر یک نکته دیگری هم بخواهیم در اینجا بگوییم این است که برای مثال بخواهیم از  A تا Z را تعریف کنیم. می‌توانیم به این صورت تعریف کنیم.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 9

اما مشاهده می‌کنیم که به این صورت کار دشوار است.

با توجه به نکات قبلی که در فصل یک توضیح دادیم، می‌توانیم بگوییم که A برابر است با a تا z و به صورت زیر می‌نویسیم.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 10

مشاهده می‌کنید که حروف الفبای انگلیسی را به ترتیب از ابتدا تا انتها نمایش داده است.

گفتیم می‌توانیم قدرنسبت هم تعریف کنیم که برای مثال بگوییم که دوتا دوتا جلو برود. برای کاراکترها هم این نکته جواب می‌دهد که می‌گوییم که برای مثال دوتا دوتا جلو برود.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 11

مشاهده می‌کنید که بعد از a، b را ننوشت و یکی به جلو رفت و c را نوشت. بعد d را ننوشت و e را نوشت.

مثال: فرض کنید که پسورد یک کامپیوتری را داریم و سه نفر این پسورد را وارد کردند و نفر سوم آن را درست وارد کرده است و نفر اول و دوم آن را اشتباه وارد کردند. ما می‌خواهیم ببینیم کدامشان درست زدند و بین آنها یک مقایسه‌ای داشته باشیم.

اولاً که پسورد ما برابر است با 7Ss14P. این پسوردی است که روی دستگاه گذاشته شده است.

نفر اول که a است، پسوردی که وارد کرده است 7SsS بوده است.

نفر دوم که b است، اصلاً پسورد را نمی‌دانست و 1234 انتخاب کرده است.

نفر سوم که c است، پسورد درست یعنی 7Ss14P را وارد کرده است.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 12

بنابراین یک پسورد داشتیم، یک a ، یک b و یک c داشتیم. این‌ها کسانی هستند که پسوردها را وارد کردند.

در جلسه آینده با دستور strcmp متلب آشنا خواهیم شد.

در صورتی که شما پس از خواندن محتوای جلسات قبلی و این بخش که به ساده‌ترین زبان ممکن درباره‌ی برنامه‌ی متلب و محیط کاربری آن توضیح داده باز هم سردرگم هستید. می‌توانید با برون سپاری انجام پروژه متلب خود به کارشناسان حرفه‌ای کارت پروژه می‌باشد. میتوانید از طریق شماره‌ی 09104503300 با پشتیبانان کارت از طریق پیام یا تماس در ارتباط باشید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد متلب میتوانید به مقاله آموزش متلب مقدماتی مراجعه کنید.

دستور abs و angle در متلب-تصویر 13

برای ثبت سفارش لطفا در تلگرام یا واتساپ یا ایتا به شماره 09104503300 پیام دهید.